Op 18 september 2020 gaf filosoof, historicus, journalist en schrijver Philipp Blom de eerste lezing in het kader van De Staat van de Europese Literatuur.
Philipp Blom (foto: Vera de Kok)

Phillipp Blom (1970) werd in Hamburg geboren als zoon van een Duitse vader en een Nederlandse moeder, waardoor hij ook het Nederlands goed beheerst. Tot 1992 studeerde hij filosofie en judaïstiek aan de universiteit van Wenen. Hierna vertrok hij naar de universiteit van Oxford, waar hij in 1997 de titel van Doctor of Philosophy kreeg met een proefschrift over Nietzsche.

In 2001 verhuisde Philipp Blom naar Parijs en in 2007 terug naar Wenen, waar hij sindsdien met zijn vrouw Veronica Buckley woont en werkt. Blom schrijft onder andere voor The Independent, The Times Literary Supplement, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine Zeitung en Vrij Nederland. Daarnaast schrijft hij historische non-fictie, evenals fictie, voornamelijk in het Engels en het Duits. Zes van zijn boeken zijn in het Nederlands vertaald. Ook heeft Blom het boek Amsterdam van Geert Mak (1999) naar het Engels vertaald.