Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bachelor
Medische informatiekunde
Vergelijk

Opbouw van de studie

Medische informatiekunde is een driejarige voltijd bacheloropleiding. Het studieprogramma is opgebouwd uit de leerlijnen informatiekunde, organisatie van de zorg en gezondheid & ziekte. Het curriculum is gebaseerd op blended learning: een combinatie van contactonderwijs en online leren. De focus ligt op de integratie van informatiekunde, informatica, datascience en organisatie van de zorg met de geneeskunde. Echte medische casussen en problemen zijn de basis voor het onderwijs.

  • Het eerste studiejaar

    In het eerste jaar oriënteer je je op het vakgebied en de opleiding:

    • Je maakt kennis met basale informatiekunde en de daarvoor benodigde wiskunde.
    • Je maakt kennis met het vakgebied geneeskunde en specifiek met de wijze van redeneren en handelen van een arts.
    • Je bestudeert de rol van informatie in de geneeskunde en leert computerprogramma's ontwikkelen die het handelen van de arts ondersteunen.
    • Je loopt een korte stage en analyseert een klinisch probleem dat je ook oplost. 
  • Het tweede en derde studiejaar

    In jaar 2 en 3 ontwikkel je je tot een informatiekundige op academisch niveau:

    •  Je leert de processen in de ziekenhuiszorg kennen en ontdekt hoe informatie wordt vastgelegd, verwerkt en gebruikt voor de zorg en de verbetering daarvan.
    • Je verdiept je in technieken voor het ontwikkelen van software en past deze toe op een klinische afdeling.
    • Je leert hoe kunstmatige intelligentie kan worden ingezet.

Studieprogramma

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Gezondheid, zorg en informatie
    Blok 1
    12
  • Ontwikkelen van zorgapplicaties
    Blok 2
    12
  • Volksgezondheid & gezondheidszorg
    Blok 3
    6
  • Hoe werken & denken dokters
    Blok 4
    12
  • Wiskunde en logische diagnoses
    Blok 5
    12
  • Zelfzorg met e-health
    Blok 6
    6
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Klinische Epidemiologie en Biostatistiek
    Blok 1
    12
  • Uitwisseling van gezondheidsgegevens en -kennis
    Blok 2
    12
  • Ondernemerschap in de zorg
    Blok 3
    6
  • Het Lerend Zorgstelsel
    Blok 4
    12
  • Software Engineering
    Blok 5
    12
  • Strategisch informatiemanagement
    Blok 6
    6
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Artificiële intelligentie
    Blok 1
    12
  • Vrije keuze
    Blok 2
    Blok 3
    18
  • Medische beelden en signalen
    Blok 3
    6
  • Bachelorstage & thesis
    Blok 5
    Blok 6
    24
Verplicht vak
Keuzevak

Theorie en praktijk

Naast interessante wetenschappelijke theorieën krijg je ook een aantal praktische, hands-on leerervaringen om je carrière een kick-start te geven, zoals (internationale) stages. Daarnaast bereidt deze bachelor jou optimaal voor op een uitdagend masterprogramma in een gerelateerde discipline. Het programma sluit perfect aan op de eisen van het bedrijfsleven, de zorg (IT) wereld én de huidige academische wereld. Medische informatiekunde studeren is een onvergetelijke ervaring waar je je hele leven profijt van hebt.

Stages
  • In Nederland

    Je hebt de mogelijkheid je kennis in de praktijk te brengen door het doen van een stage. Zo kun je er ook achter komen wat je wilt na je afstuderen en welke master bij je past. Je doet werkervaring op, zodat je na je afstuderen gemakkelijker een baan kunt vinden en je bouwt alvast aan je zakelijke netwerk. Er zijn studenten die na hun stageperiode bij dezelfde instelling of hetzelfde bedrijf kunnen blijven werken.

    Stages die je bijvoorbeeld kunt doen zijn:

    • een onderzoeksstage bij een start-up bedrijf, bijvoorbeeld naar de ervaringen van patiënten die een zorgrobot in de thuissituatie uitproberen;
    • een datascience stage bij een consultancy bureau dat patronen probeert te ontdekken in medische patiëntgegevens om preciezere diagnostiek mogelijk te maken;
    • een onderzoek onder artsen in een ziekenhuis, naar gebruik van het Elektronisch Patiëntendossier;
    • een stage bij een zorg IT-bedrijf, waarin je een smartphone app (mede) ontwikkelt en evalueert bij de doelgroep;
    • een stage bij een Telemedicine centrum, waarin je onderzoekt of telemedicine diensten tot verbeterde efficiëntie en kwaliteit van zorg leidt en kosteneffectief is.
  • Ga naar het buitenland

    Een stage of studeren in het buitenland is een ervaring waar je de rest van je leven profijt van hebt. Je krijgt de kans om een andere cultuur, taal en land te leren kennen. De UvA en Amsterdam UMC hebben met meer dan 100 buitenlandse universiteiten overeenkomsten gesloten. De opleiding Medische informatiekunde heeft daarnaast nog specifieke contacten met buitenlandse universiteiten, zodat je je stage op één van deze universiteiten kunt lopen. Een stage in de VS, Azië, Canada, Duitsland, Zweden, Oostenrijk of Spanje? Pak je koffers maar vast in!

    Ook al eerder tijdens je studie kun je naar het buitenland. Onze studievereniging MIKpunt organiseert ieder jaar een studiereis, waarin ook een bezoek wordt gebracht aan een zorginstellingen of universiteiten in het buitenland. Aan het eind van het derde jaar volg je een internationale module met studenten van drie andere Europese universiteiten.

Extra mogelijkheden
  • Honoursprogramma

    We streven in de opleiding naar talentontwikkeling van alle studenten. Omdat niet iedereen hetzelfde is, hebben we een honoursprogramma waar alle studenten kunnen kiezen voor individuele verdieping naast het reguliere programma. Als je voldoende studiepunten hebt gehaald en aan alle eisen van het honoursprogramma voldoet, dan krijg je een honoursdiploma.  

Goed begeleid studeren

De opleiding is kleinschalig de sfeer is persoonlijk en je krijgt goede begeleiding. Hierdoor heb je veel contact met medestudenten en docenten. De kleinschaligheid zorgt tevens voor veel ruimte voor discussie en extra activiteiten. Je studeert in Amsterdam UMC, locatie AMC en je wordt opgeleid in je mogelijke werkomgeving.

  • Mentor en tutor

    De overgang van de middelbare school naar de universiteit kan een grote stap zijn. Daarom krijg je als eerstejaars student uitgebreide studiebegeleiding door een mentor en een tutor.

  • Studieadviseurs

    Met onze studieadviseurs kun je altijd overleggen als je vragen hebt over of problemen met je studie. Tijdens kantooruren kun je een afspraak maken of je kunt langskomen tijdens het inloopspreekuur. Daarnaast kun je ook in gesprek met je mentor of tutor als je vragen hebt.

  • Bindend studieadvies

    De opleiding Medische informatiekunde geeft een bindend studieadvies. Dit houdt in dat je minstens 48 van de 60 studiepunten uit het eerste jaar moet behalen om verder te mogen studeren. 

    Als het niet goed gaat, helpen onze studieadviseurs je een oplossing te vinden. Ze kunnen je tips en adviezen geven over hoe je het beste kunt studeren of bijvoorbeeld een bijvak voorstellen dat je zwakke plekken bijspijkert. Is het programma dan nog steeds te veeleisend voor je of kom je erachter dat al die theorie toch niets voor jou is; geen man overboord: de nauwe samenwerking binnen de UvA zorgt ervoor dat je dan kunt overstappen naar een andere opleiding.

Veel gestelde vragen
  • Hoe is de verdeling tussen medische en informatiekundige vakken? 

    Geen van onze vakken is echt alleen maar één van de twee. We proberen in elk vak de verbinding tussen de twee onderwerpen duidelijk te maken. Zo gebruiken we tijdens het vak waarin wiskunde en logica het hoofdthema zijn, vooral voorbeelden uit de zorg. Op die manier laten we meteen zien waar je de theorieën kunt gebruiken in de praktijk. De informatiekunde is onze core-business dus daar ligt de focus op, maar dus altijd in de context van de zorg. In het curriculum maken we gebruik van blended learning: een combinatie van contactonderwijs en zelfstudie. De focus ligt hier op de integratie van informatiekunde, geneeskunde en organisatie van de zorg. Echte medische casussen en problemen zijn de basis voor het onderwijs. 
     

  • Moet je veel programmeren? 

    In het eerste jaar leg je de basis voor het programmeren. Tijdens het eerste vak (Gezondheid, zorg en informatie) maak je kennis met verschillende onderdelen van de studie, dus ook programmeren. Je begint rustig met HTML en Python. Het tweede vak (Ontwikkelen van zorgapplicaties) gaat helemaal over programmeren. Hier wordt de basis van Java gelegd. Verder komt programmeren nog kort terug in je vijfde vak (Wiskunde en logische diagnoses). In het tweede en derde jaar krijg je nog een aantal vakken die voortbouwen op de kennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan. Programmeren is dus zeker een belangrijk onderdeel van ons vakgebied. Ook al wil je misschien niet een voltijd programmeur worden, je zult wel moeten weten hoe programmeren werkt om goede eHealth oplossingen te kunnen bedenken. 

  • Moet je al een bepaald niveau van programmeren hebben? 

    Nee, je hebt geen voorkennis nodig over programmeren. Alles wordt van a tot z uitgelegd en onze docenten en studentassistenten helpen je. Zo leer je verschillende programmeertalen beheersen. 

  • Hoe ziet een gemiddelde week eruit? 

    Voor een voltijdstudie als Medische informatiekunde ben je zo’n 42 uur per week bezig met je studie. Dat is een mix van contactonderwijs op de faculteit en zelfstudie (dat kan alleen thuis of samen met studiegenoten op de faculteit). 
     
    In een gemiddelde week heb je ongeveer 12-15 uur contactonderwijs. De hoor- en werkcolleges plannen we in jaar 1 in de middag. In de ochtend heb je op sommige dagen ook nog practica (bijvoorbeeld om te leren programmeren). De rest van de uren besteed je aan zelfstudie: bijvoorbeeld door colleges voor te bereiden, aan opdrachten te werken, en te leren voor tentamens. 
      
    Belangrijk: Er is natuurlijk ook tijd voor gezellige activiteiten buiten de studie om! Iedere donderdag kun je met medestudenten van MI en Geneeskunde borrelen in de Epsteinbar (een kroeg midden in het ziekenhuis), georganiseerd door studievereniging MFAS. Ook organiseert onze eigen studievereniging MIKpunt allerlei activiteiten door het jaar heen.

  • Moet je spullen aanschaffen voor de studie? 

    Studeer je Medische informatiekunde, dan heb je een laptop nodig. Het gebruik van een laptop is verplicht omdat je deze gaat gebruiken tijdens het onderwijs. 

    Besturingssysteem: Windows 
    We gebruiken voor het onderwijs Windows als besturingssysteem en software die op Windows geïnstalleerd kan worden. Kies alleen voor Apple of Linux als je voldoende zelfredzaam bent. We gaan er dan vanuit dat je zelf kunt zorgen dat de benodigde software ook op jouw laptop kan draaien.  
     
    Minimumeisen 
    Je hebt geen duur topmodel nodig. Over het algemeen is duurder vaak wel beter.  

    • Processor: Intel Core i3 kan, maar i5 (of beter) is aanbevolen 
    • Intern geheugen (RAM): 4 GB of meer 
    • Opslag (HDD of SSD): 128 GB of meer, SSD is aanbevolen 
    • WiFi: multiband (2.4 GHz én 5 GHz) 
    • Schermdiagonaal: minimaal 13" 
    • Schermresolutie: 1366x768 of beter, 1920x1080 is aanbevolen 

    Kopen of huren kan via studiepc.nl

  • Wat zijn de (grootste) verschillen tussen de bachelor Medische informatiekunde en de master Medical informatics? 

    Ten eerste is de bachelor in het Nederlands en de master in het Engels. Bij de master ga je dieper in op specifieke gebieden van Medische informatiekunde zoals Data Science, Data Driven Decision Making en Health Care Management. Ook verbeter je je wetenschappelijke vaardigheden en doe je veel onderzoekservaring op in de negen maanden die je stage loopt. 

  • Vind je snel werk na deze studie? 

    Na het afronden van de opleiding Medische informatiekunde vind je gegarandeerd snel een baan. Je kunt terechtkomen in uiteenlopende sectoren: het bedrijfsleven, de overheid, het ziekenhuis of het (hoger) onderwijs.