In mijn colleges is mijn motto: Teach what you preach. Voor mezelf houdt dat in dat ik in mijn colleges veel werkvormen inzet en voorbeelden gebruik die je als leerkracht in je eigen klas kunt toepassen. Dit betekent dat ik in mijn colleges onder meer werk aan verbinding met mijn studenten en tussen de studenten onderling. Hierdoor leren studenten mij en elkaar beter kennen. Iets wat in een eigen klas ook belangrijk is.
Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken hoe jij als persoon zelf kijkt naar (de diversiteit aan) kinderen en ouders. Dat is onder meer gevoed door de context waarin je zelf bent opgegroeid en door de ervaringen die je in je leven hebt opgedaan. Dit onderzoek vindt voor een belangrijk deel plaats in jaar 2 bij ULP LKV 4. In deze collegereeks leerkrachtvaardigheden (LKV) krijg je ook concrete handvatten om een veilige leer- en werksfeer te creëren in je klas. Op basis van de colleges bij ULP 4 ontwikkel je, onderbouwd door theorie, een kijk op diversiteit en veiligheid in de klas.
In jaar 2 leer je bij de collegereeks communicatie de basisgespreksvaardigheden. In jaar 3 vindt hierin een verdiepingsslag plaats gericht op de samenwerking en de communicatie met ouders. Je leert hierbij hoe je kunt samenwerken en communiceren met de verschillende ouders die in een stad als Amsterdam wonen. Daarbij gaan we in op specifieke zaken die spelen in een grootstedelijke context. Binnen de colleges worden er rollenspelen gevoerd met medestudenten en een trainingsactrice. Dit gebeurt altijd in een veilige sfeer, zodat je prettig voelt om te oefenen en goed kunt leren hoe je oudergesprekken kunt voeren.
Wat voor mij het contact met de studenten op de UPvA typeert, is dat studenten bevlogen bezig zijn met hun studie, kritisch zijn op zichzelf en op de opleiding en, als belangrijkste, de fijne en veilige sfeer waarbinnen we met z’n allen tot leren komen.