Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De opleiding heeft een gevarieerd programma. Je loopt stage op een basisschool en ontwikkelt je onderzoeksvaardigheden. Daarnaast volg je vakken als (ontwikkelings)psychologie, pedagogische wetenschappen, onderwijswetenschappen en de didactiek van taal, rekenen en kunstzinnige oriëntatie.
  • Jaar 1: De basis

    In jaar 1 leer je de basis van: 

    • pedagogiek 
    • onderwijswetenschappen 
    • ontwikkelingspsychologie 
    • onderzoek en statistiek 
    • academische vaardigheden 
    • de didactiek van schoolvakken van het basisonderwijs (zoals taal, rekenen en kunsteducatie)  

    Je loopt 1 dag in de week stage op een basisschool binnen onze opleidingssscholen. Elk semester wordt afgesloten met een stageweek. Tijdens de stage richt je je op 2 niveaus:  

    1. op je eigen vaardigheden als docent primair onderwijs 

    2. op het doen van academisch onderzoek in relatie tot de praktijk. Hier word je in begeleid door praktijk- en onderzoeksdocenten. 

  • Jaar 2: Diversiteit in de grootstedelijke context

    In jaar 2 ga je dieper in op de didactiek van de schoolvakken. Aan bod komen taal, wereldoriëntatie,  kunsteducatie en bewegingsonderwijs. Je ontwikkelt je in het ambacht van lesgeven en ontdekt hoe je onderwijsvraagstukken op wetenschappelijk niveau benadert en onderzoekt. Je verdiept je hierbij in de grootstedelijke context door middel van de volgende vakken:  

    • familie- en gezinsrelaties 
    • het ontwerpen van lessen en een curriculum (lesprogramma) 
    • onderwijsbeleid en onderwijsvernieuwing 
    • diversiteit 
    • wereldoriëntatie en burgerschap 
  • Jaar 3: Zorg op maat

    In jaar 3 staan de zorg voor de leerlingen en de integratie van schoolvakken centraal. Ook loop je een keuzestage op het gebied van onderwijs. Die mag je helemaal zelf inrichten. Daarnaast kun je vanaf jaar 3 kiezen om je meer te specialiseren in pedagogische- of onderwijswetenschappen.  

    Je leert meer over: 

    • mogelijke leer-, ontwikkelings- en opvoedingsproblemen en hoe je daarmee omgaat in de klas 
    • thematisch onderwijs 
    • wetenschapsfilosofie  
    • educatief partnerschap en communiceren 
    • diagnostiek (specialisatie pedagogische wetenschappen)  
    • schoolorganisatie (specialisatie onderwijswetenschappen)   
  • Jaar 4: Op weg naar een startbekwame leerkracht

    In jaar 4 staat het afronden van de opleiding centraal. 

    • Je kiest voor een leeftijdsprofilering: het jonge of het oudere kind 
    • Je kiest een thema, zoals meertaligheid, kansenongelijkheid, de gezonde school of familiegeschiedenis.  
    • Je staat 2 dagen per week zelfstandig voor de klas tijdens je stage en doet je bacheloronderzoek. Samen met een van de onderzoeksscholen zet je - onder begeleiding - een eigen onderzoek op, dat aansluit bij de ontwikkeling van de school 
    • Je specialiseert je verder in gespreksvaardigheden als pedagoog (specialisatie pedagogische wetenschappen) of lifelong learning (specialisatie onderwijswetenschappen) 
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Onderzoeksmethodologie UPvA
    Blok 1
    3

    In het vak Onderzoeksmethodologie leer je de basisprincipes van sociaalwetenschappelijk onderzoek, ethische principes, testleer en steekproeftrekken. Je krijgt inzicht in experimenteel, laboratorium- en quasi-experimenteel onderzoek, en leert hoe je bedreigingen van de interne validiteit kunt neutraliseren. Je ontwikkelt vaardigheden om onderzoek kritisch te evalueren, een eenvoudig empirisch vraagstuk op te zetten en de resultaten te analyseren en communiceren.

  • Eigen Vaardigheid Nederlands
    Blok 1
    Blok 2
    1

    In dit vak leer je de spellingregels, interpunctie, formulering en ontleding van zinnen in het Nederlands. Het is immers essentieel voor leerkrachten om foutloos te spellen en grammaticaal correct te zijn in hun communicatie met ouders en leerlingen.

  • Eigen Vaardigheid Rekenen
    Blok 1
    Blok 2
    1

    In dit vak leer je rekenen op een gevorderd niveau, boven het niveau van eind groep 8. Je ontwikkelt vaardigheden in de vier hoofdbewerkingen,: getallen, meten, meetkunde en verbanden. Daarnaast leer je schattend rekenen en toepassen van rekenkundige eigenschappen. De UPvA bereidt je voor op de landelijke toets over de eigen vaardigheden op het gebied van rekenen. Ter voorbereiding worden bijeenkomsten aangeboden om individuele behoeften te ondersteunen.

  • Inleiding Pedagogische wetenschappen UPvA
    Blok 1
    Blok 2
    5

    Maak kennis met de pedagogiek en haar wetenschappelijke en praktische aspecten. Je leert over verschillende kindconcepten, opvoedingsdoelen, -gedragingen, en -stijlen, en belangrijke pedagogische theorieën en begrippen. Daarnaast ontdek je diverse pedagogische werkvelden en leer je casussen beoordelen op ernst van problematiek. Het vak biedt inzicht in hoe kinderen en jongeren optimaal kunnen ontwikkelen binnen verschillende contexten en interacties.

  • Rekenen en Wiskunde 1
    Blok 1
    Blok 2
    4

    In dit vak leer je over de didactiek van Realistisch en Functioneel rekenen en ontwerp je lessen binnen deze aanpak. Je maakt kennis met leerlijnen, materialen en modellen voor rekenlessen. Je behandelt hele getallen, breuken, kommagetallen, procenten, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden om als leerkracht in alle rekenonderwerpen op de basisschool les te kunnen geven. Praktijkgerichte werkcolleges bieden je de kans om lessen te ontwerpen en te geven vanuit zowel het perspectief van de leraar als dat van de leerling.

  • Praktijk 1
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    5

    Tijdens de stage ontwikkel je vaardigheden als academische leerkracht voor het basisonderwijs. Je leert observeren, contact maken met leerlingen en lesdoelen formuleren. Ook ontwerp je activiteiten op basis van de beginsituatie van de leerlingen en zorg je voor een goede tijdsindeling. Feedback wordt gestimuleerd, en de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn volgt je ontwikkeling als leerkracht.

  • Universitaire Leraren Praktijk 1
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    2

    In deze module leer je betekenisvolle les- en opvoedsituaties herkennen en analyseren. Je zoekt wetenschappelijke bronnen, formuleert onderzoeksvragen en presenteert je bevindingen. Ook ontwikkel je je professionele identiteit en leer je je kwaliteiten en opvattingen verbinden aan praktijkervaringen.

  • Beschrijvende statistiek UPvA
    Blok 2
    5

    Bij het vak Beschrijvende Statistiek leer je statistische basisbegrippen, centrum- en spreidingsmaten, grafische weergaven, kansen, betrouwbaarheidsintervallen, en statistische toetsing toepassen en interpreteren. Je oefent met statistische opgaven en maakt wekelijks voortgangstoetsen om je kennis te testen.

  • Taalontwikkeling: het fundament
    Blok 2
    Blok 3
    4

    In dit vak leer je de belangrijkste theorieën over moedertaal-, tweede taal- en vreemdetaalverwerving, jeugdliteratuur, technisch lezen en spelling. Je past deze kennis toe in de praktijk en ontwikkelt lesmethodes om de taalontwikkeling van leerlingen te verbeteren. Ook leer je de kerndoelen en leerlijnen van taalonderwijs kennen.

  • Ontwikkelingspsychologie UPvA
    Blok 4
    5

    In Ontwikkelingspsychologie leer je over de ontwikkeling van kinderen van conceptie tot adolescentie. Je krijgt inzicht in belangrijke ontwikkelingspsychologische theorieën, meetmethoden en experimenten. De nadruk ligt op de interactie tussen biologie en cultuur, en hoe dit bijdraagt aan de universele en individuele ontwikkelingspaden van kinderen. Deze kennis vormt een goede basis voor toekomstige specialisaties en werk in de praktijk of wetenschap met kinderen en pubers.

  • Kunsteducatie 1
    Blok 4
    Blok 5
    5

    In de eerste module van kunsteducatie leer je het belang van kunst en cultuur in het onderwijs. Je volgt vakken zoals beeldende vorming, dans/drama en muziek, en leert hoe je een positief klassenklimaat kunt creëren. Ook ontwikkel je beweegactiviteiten voor een dynamische schooldag en leer je hoe je deze effectief kunt organiseren en evalueren.

  • Praktijk 2
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    5

    De stage in het tweede semester richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden als academische leerkracht in het basisonderwijs. Je leert activiteiten verzorgen voor sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming, leerdoelen opstellen, werkvormen inzetten, en communiceren met leerlingen en ouders. De Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn biedt een leidraad voor jouw persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden als leerkracht.

  • Universitaire Leraren Praktijk 2
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    5

    In deze module leer je hoe je een onderzoeksvraag beantwoordt met behulp van observaties en een wetenschappelijk verslag schrijft. Je observeert en analyseert je eigen lesgeven en dat van medestudenten, en koppelt de resultaten aan wetenschappelijke literatuur. Daarnaast ontwikkel je je professionele identiteit en onderzoekende houding.

  • Onderwijswetenschappen in de klas
    Blok 5
    5

    In het vak Onderwijswetenschappen in de klas leer je wat goed onderwijs is door theorieën en praktijkervaringen te verbinden. Je ontwikkelt een eigen visie op goed onderwijs, bestudeert thema's zoals motivatie en differentiëren, en leert onderwijskundige theorieën toe te passen in de praktijk. Daarnaast leer je een wetenschappelijk verslag schrijven volgens de APA-regels.

  • Rekenen en wiskunde 2 (jaar 1)
    Blok 5
    Blok 6
    5

    Je leert rekenlessen ontwerpen en geven die passen bij de situatie van je leerlingen. Je behandelt leerlijnen en vakdidactiek, en leert rijke rekenproblemen te maken die leerlingen uitdagen en motiveren. Door praktijkervaring en reflectie word je beter in het geven van rekenlessen.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Onderwijsbeleid
    Blok 1
    5

    In dit vak leer je hoe het Nederlandse (en internationale) onderwijsbeleid werkt. Je onderzoekt actuele problemen in het onderwijs en ontdekt dat jij als leerkracht invloed kunt hebben op beleid. Tijdens de werkgroepen bestuderen we een aantal actuele beleidsproblemen.

  • Wereldoriëntatie introductie
    Blok 1
    Blok 2
    5

    In dit vak leer je hoe je goede wereldoriëntatielessen geeft aan kinderen in de bovenbouw. Je oefent met lesgeven en past didactiek en vakkennis toe. Zo help je kinderen de wereld om hen heen beter te begrijpen.

  • Praktijk 3
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    5

    In deze module leer je een dagdeel onderwijs te ontwikkelen en te organiseren. Je creëert een rijke leeromgeving en koppelt lessen aan de leefwereld van kinderen. Daarnaast focus je op het stimuleren van zelfstandigheid, gebruik van uitnodigende materialen, en het afstemmen van je taalgebruik op de leerlingen. Je ontwikkelt praktische leerkrachtvaardigheden en volgt je voortgang met de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn.

  • Universitaire Leraren Praktijk 3
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    5

    In dit vak doe je zelfstandig onderzoek naar een speerpunt van je stageschool met behulp van interviews. Je leert professioneel communiceren, analyseren en een wetenschappelijk verslag schrijven. Zo koppel je theorie aan praktijk en ontwikkel je jouw visie als leerkracht.

  • Ontwikkelingspsychopathologie UPvA
    Blok 2
    5

    In dit vak leer je hoe je psychische problemen bij kinderen en jongeren herkent, begrijpt en benoemt. Je leert werken met classificaties zoals de DSM-5 en denkt na over behandeling. Deze kennis is belangrijk voor iedereen die met kinderen werkt.

  • Kunsteducatie en bewegingsonderwijs 2
    Blok 2
    Blok 3
    5

    Je leert creatieve en beweeglessen ontwerpen voor kinderen, gebaseerd op jeugdliteratuur en hun belevingswereld. ook ontdek je hoe kunst, cultuur en beweging bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Tenslotte voer je je eigen lessen uit op je stageschool.

  • Familie en Gezin UPvA
    Blok 4
    5

    In het vak 'Familie en Gezin UPvA' leer je hoe opvoeding en gezinsdynamiek werken in verschillende gezinssituaties en culturen. Je past theorie toe op praktijkvoorbeelden, zoals opvoedproblemen of kindermishandeling. Zo leer je hoe gezinspedagogiek helpt bij het ondersteunen van gezinnen.

  • Taal, een zaak van alle vakken
    Blok 4
    Blok 5
    5

    In dit vak leer je hoe je taalonderwijs geeft binnen alle vakken op de basisschool. Je verdiept je in spreken, lezen, schrijven, woordenschat en Engels, en leert hoe je goede lessen ontwerpt. Je gebruikt hierbij rijke teksten en sluit aan bij thematisch onderwijs.

  • Praktijk 4
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    5

    Na afronding van deze module kun je een dag onderwijs ontwikkelen en organiseren. Daarnaast kun je een veilige omgeving creëren waarin je gevoelig maatschappelijke thema's kunt bespreken en leerlingen laten inleven in een ander perspectief. Je ontwikkelt activiteiten voor sociaal-emotionele groei, leert lesdoelen te combineren en toe te passen in verschillende vakgebieden, en verbetert je communicatie en samenwerkingsvaardigheden. De Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn begeleidt je in je professionele ontwikkeling als toekomstig leraar basisonderwijs.

  • Universitaire Leraren Praktijk 4
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    5

    In dit vak doe je onderzoek naar diversiteit met behulp van vragenlijsten. Je leert hoe je resultaten analyseert, presenteert en toepast in de klas. Ook kijk je kritisch naar je eigen achtergrond en die van je leerlingen.

  • Toetsende statistiek UPvA
    Blok 5
    5

    Dit vak behandelt de basisprincipes van inferentiële statistiek en belangrijke statistische toetsen. Je leert hoe je empirisch onderzoek kunt uitvoeren en statistische technieken kunnen toepassen met behulp van SPSS.

  • Wereldoriëntatie verdieping en Burgerschap
    Blok 5
    Blok 6
    5

    In dit vak verdiep je je in het geven van wereldoriëntatielessen op de basisschool. Je ontwerpt zelf twee lessen en voert deze uit tijdens je stage. Je leert hierbij hoe je kennis koppelt aan de leefwereld van kinderen.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Landelijke kennistoets Nederlands
    Blok 1
    1

    Je leert de basisbegrippen van de Nederlandse taal voor de pabo, inclusief taalonderwijs, mondelinge vaardigheid en spelling. Deze begrippen herken je in praktijkvoorbeelden en je krijgt inzicht in leerlijnen en didactiek. De toets omvat de leerinhoud en fundamenten van de Kennisbasis Nederlands, met ondersteunende oefentoetsen voor zelfstudie.

  • Landelijke kennistoets Rekenen
    Blok 1
    1

    Dit vak bestaat uit twee colleges ter voorbereiding op de Landelijke kennistoets Rekenen; een landelijke digitale verplichte toets over de eigen vaardigheid rekenen op een wat hoger niveau dan de wiscat.

  • Professionele opvoeders UPvA
    Blok 1
    5

    Dit vak focust op het meten van opvoedingskwaliteit en de rol van professionele opvoeders in kinderopvang, school en jeugdzorg. Leer begrippen herkennen, contexten begrijpen en hechtingstheorie toepassen. Oordeel over opvoedingshandelingen en neem deel aan discussies in verschillende contexten.

  • Universitaire Leraren Praktijk E: Leerlingvolgsysteem
    Blok 1
    Blok 2
    3

    In dit vak leer je onderzoeksvragen opstellen, ethische regels begrijpen en data analyseren. Je gebruikt zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden, leert data selecteren en interpreteren, en geeft advies voor schoolontwikkeling op basis van onderzoeksresultaten. Je verbindt individuele leerlingontwikkeling met schoolontwikkeling.

  • Universitaire Leraren Praktijk: Leerkrachtvaardigheden 5
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    3

    Leer over handelingsgericht werken, leerlinganalyse, en het ontwerpen van aangepaste onderwijsactiviteiten. Ontwikkel gespreksvaardigheden, diepgaande reflectie en een sterke professionele identiteit als leerkracht. Integreer praktijk- en wetenschappelijke kennis voor effectief leerkrachthandelen.

  • Psychopathologie UPvA
    Blok 2
    5

    In het vak Psychopathologie wordt aandacht besteed aan basiskennis van de psychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Je leert over classificatiesystemen, hoe je gedrag kunt beoordelen en ontwikkelt begrip over de kenmerken, oorzaken en behandelingen van verschillende psychische stoornissen bij kinderen en jeugdigen. Verder ontwikkel je vaardigheden om problematisch gedrag te herkennen en passende interventies te begrijpen.

  • Taalverwerving
    Blok 2
    Blok 3
    3

    Ontdek hoe taalverwerving plaatsvindt in het Nederlands, zowel als eerste en tweede taal. Leer over ontwikkelingsstadia, taalaanbod en interactie, en begrijp de impact van taal op basisschoolonderwijs.

  • Pedagogische aanpak in de klas
    Blok 4
    3

    Leer over het begrijpen van emotionele en gedragsproblemen in de klas en hoe leerkrachten effectieve pedagogische aanpakken kunnen toepassen. Ontdek hoe je preventie en interventies kunt inzetten om het welzijn van leerlingen en de schoolomgeving te verbeteren.

  • Taal 3
    Blok 4
    3

    Ontdek hoe je effectief kunt omgaan met taalontwikkelingsproblemen in de klas, inclusief meertaligheid en gedragskenmerken. Leer signalen van stagnatie herkennen, toepassen van handelingsgericht werken en differentiatie, en kritisch reflecteren op literatuur voor praktische aanbevelingen in het basisonderwijs.

  • Wetenschapsfilosofie
    Blok 4
    5

    Ontdek de wereld van filosofie en leer hoe je filosoferen met kinderen kunt integreren in je onderwijs. Leer essentiële filosofische concepten, leer kinderen aan te zetten tot diep denken en ontwikkel gespreksvaardigheden voor het verkennen van abstracte vragen.

  • Kunstzinnige oriëntatie 3
    Blok 4
    Blok 5
    3

    In deze module maakt je een keuze voor een van de kunstvakken en ga je de kunst-/culturele diversiteit van de stad ervaren door samenwerken te werken met experts van een kunst-/culturele instelling. Je ontwikkelt vakspecifieke doelen en een persoonlijke visie, ontwerpt educatieve producten en versterkt je leervaardigheden binnen het gekozen kunstveld.

  • Rekenen en Wiskunde 3
    Blok 4
    Blok 5
    3

    Leer diepgaand begrijpen hoe kinderen leren rekenen en wiskunde, zowel in vakinhoudelijke als didactische en psychologische aspecten. Ontwikkel vaardigheden om rekenlessen te ontwerpen, geven en analyseren, en diagnostische gesprekken te voeren met leerlingen om hun niveau te verhogen en je eigen onderwijspraktijk kritisch te evalueren.

  • English: content and language integrated learning
    Blok 5
    1

    In dit vak leer je hoe je Engels en vakinhoud geïntegreerd kunt onderwijzen in het basisonderwijs. Je ontwikkelt lesmateriaal, past je Engels aan op het niveau van je leerlingen en leert omgaan met spreekangst. Aan het einde van het vak heb je een complete lessenreeks en ben je voorbereid op een mondelinge toets op B2-niveau.

  • Onderwijskunde 3
    Blok 5
    6

    In het vak "Onderwijskunde 3" onderzoek je hoe leren en onderwijs georganiseerd kunnen worden binnen scholen en andere organisaties. Je leert over verschillende organisatietheorieën, leerprocessen, leiderschapsbenaderingen en hoe (school)organisaties veranderen. Deze module richt zich op het begrijpen en toepassen van theoretische perspectieven en praktische strategieën voor het effectief organiseren van leren en onderwijs binnen diverse contexten.

  • Universitaire Leraren Praktijk: Leerkrachtvaardigheden 6
    Blok 5
    3

    In dit vak leer je hoe je als leerkracht effectief samenwerkt met ouders en hoe je omgaat met diversiteit in de klas. Je ontwikkelt vaardigheden om oudergesprekken te voeren, conflicten op te lossen en ouders als partners te zien in de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast leer je hoe jouw eigen opvattingen en achtergrond je handelen als leerkracht beïnvloeden.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Testen en meten UPvA
    Blok 1
    3

    In het vak 'Testen en meten' leer je de basis van het maken van tests en vragenlijsten. Je begrijpt hoe je vragen maakt, testresultaten kwantificeert en betrouwbaarheid en geldigheid onderzoekt. Je leert ook hoe je testgegevens analyseert en interpreteert. Dit gebeurt via colleges, zelfstudie en praktische opdrachten.

  • Universitaire Leraren Praktijk: Leerkrachtvaardigheden 7
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    3

    In dit vak leer je als leerkracht hoe je je eigen handelen kunt verbeteren. Je leert reflecteren op je kennis, vaardigheden en gedrag, en gebruikt feedback en consultatiemethoden om professioneel te groeien. Via praktijksituaties en intervisie ontwikkel je inzicht op verschillende niveaus, en leer je effectief communiceren en samenwerken.

  • Leeftijdsprofilering 1
    Blok 4
    5

    In dit vak leer je over 7 pedagogische en onderwijskundige thema's, begrijp je belangrijke theorieën en onderzoeksmethoden, en pas je ze toe op de praktijk van het basisonderwijs. Je ontwikkelt vaardigheden om deze kennis te delen en adviesrapporten op te stellen voor je stageschool, terwijl je vooruit kijkt naar hoe deze thema's invloed kunnen hebben op toekomstig onderwijs en opvoeding.

  • Leeftijdsprofilering 2
    Blok 4
    Blok 5
    4

    In deze module ontwikkel je een eigen onderwijsvisie voor het jonge of oudere kind door wetenschappelijke vakliteratuur te gebruiken en praktijkervaringen te koppelen aan onderwijsconcepten. Je leert verbindingen te maken tussen theorie en praktijk, reflecteert op je handelen en bouwt zo een gefundeerde visie op onderwijs op, met de stage als basis.

  • Universitaire Leraren Praktijk: Leerkrachtvaardigheden 8
    Blok 5
    3

    Het doel is om effectieve relaties op te bouwen met diverse individuen, zoals leerlingen, collega's en ouders, zelfs als ze verschillende achtergronden hebben. Je krijgt begrip van relatietheorieën en past praktische technieken toe om positieve interacties te bevorderen en conflicten aan te pakken. Daarnaast ga je reflecteren op je eigen gedrag en leer je hoe je inclusief onderwijs kunt ondersteunen.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
Copyright: Toestemming gebruik op website
De vaardigheden uit deze studie kwamen goed van pas toen ik een rekenprobleem bij een leerling uit mijn stageklas onderzocht. Lees meer over de ervaring van Bella
Extra mogelijkheden
  • Samenwerking met Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam: diversiteit

    De UPvA werkt nauw samen met de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA). In de Werkplaats wordt samen met scholen onderzoek gedaan naar processen in en om de klas. Doel is dat leerkrachten beter leren omgaan met diversiteit. In jaar 4 kun je met je bacheloronderzoek aansluiten bij een WOA-onderzoek.

  • Studeren of stage lopen in het buitenland

    Tijdens de keuzestage in jaar 3 kun je stage lopen in het buitenland. Je mag zelf stagemogelijkheden zoeken in overleg met de studieadviseurs en de stagecoördinator. Elk jaar is er een keuzestagemarkt, waar verschillende organisaties buitenlandse keuzestages aanbieden.

    Wil je vakken volgen in het buitenland? Dat kan alleen extra-curriculair. Dat betekent dat je deze vakken extra volgt, boven op het programma van de UPvA.

Copyright: Toestemming gebruik op de website
Ik liep in heel veel verschillende klassen stage en in elke klas waren er weer andere avonturen te beleven! Lees meer over de ervaring van Emma
Tijdsverdeling en begeleiding
  • Tijdsverdeling
    • Studielast per week: 40 uur
    • Onderwijs per week in jaar 1: 12 uur + 8 uur stage
    • Zelfstudie per week: 20 uur
  • Lesvormen bij de UPvA
    • Hoorcolleges: tijdens hoorcolleges geeft een docent uitleg bij het studiemateriaal dat je van tevoren hebt bestudeerd. Ook kun je vragen stellen
    • Werkgroepen: tijdens werkgroepen oefen je met de leerstof en discussieer je erover in groepen van ongeveer 16 studenten
    • Onderzoeksopdrachten: je maakt opdrachten, schrijft werkstukken of je ontwerpt een les
    • Workshops
    • Stage: je loopt stage op een basisschool
    • Toetsen: de meeste vakken sluit je af met een of meerdere toetsen. Bijvoorbeeld een tentamen en een werkstuk of een presentatie
  • Studiebegeleiding tijdens je studie

    Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment.

    Bij de studieadviseurs kun je terecht met vragen over:

    • toelatingseisen
    • studieplanning
    • vrijstellingen
    • universitaire regelgeving
    • voorzieningen bij een functiebeperking
    • studieproblemen
    • studieoriëntatie als je twijfelt over je studiekeuze

    De studieadviseurs staan ook voor je klaar als je behoefte hebt aan meer uitdaging en verdieping. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar studieadviseur-upva-fmg@uva.nl.

  • Bindend studieadvies

    Voor alle bacheloropleidingen aan de UvA geldt een bindend studieadvies (BSA). Een BSA houdt in dat je in het 1e inschrijfjaar van de bacheloropleiding minimaal 48 studiepunten (van de 60) moet behalen aan eerstejaarsvakken. Lukt dat niet en was er geen sprake van bijzondere omstandigheden? Dan krijg je een negatief bindend studieadvies en kun je niet verder met je opleiding.

Veelgestelde vragen
  • Wanneer begin je met je stage?

    Vanaf de derde week in het eerste jaar ga je al stage lopen: je gaat leren op de werkvloer. Tijdens de startdagen in de eerste twee weken van het collegejaar bereiden we je hierop voor. Tijdens de stage word je intensief begeleid door de opleiding en je mentor op de stageschool. Om de week heb je een bijeenkomst met je academisch schoolopleider en je medestudenten, die bij hetzelfde schoolbestuur stage lopen.

  • Moet ik zelf een stageplek zoeken?

    Vanuit de opleiding delen we je in op een stageschool, je hoeft je stageplek dus niet zelf te regelen. UPvA-studenten lopen altijd stage op een van vaste opleidingsscholen waarmee wij samenwerken. De opleidingsscholen zijn verspreid over heel Amsterdam en Zaandam. Gedurende de opleiding krijg je zo de kans om in verschillende stadsdelen en bij verschillende schoolbesturen ervaring op te doen.

  • Wat wordt er bedoeld met een geïntegreerd programma?

    Je volgt alle vakken samen met je jaargenoten op de UPvA en loopt stage bij UPvA-stagescholen. Tijdens de opleiding proberen we steeds de verbinding te leggen tussen de praktijk en de theorie. Wat je leert tijdens de colleges, kun je in de praktijk brengen op je stage en wat je tegenkomt tijdens je stage kun je beter begrijpen door de wetenschappelijke theorieën die je hebt geleerd in de colleges. De UPvA heeft een eigen onderwijsprogramma dat is samengesteld uit de onderwijsprogramma’s van de vrije bachelor Pedagogische wetenschappen (UvA) en de hbo-bachelor leraar basisonderwijs (HvA). Er zijn ook vakken die speciaal voor de UPvA zijn ontworpen. Bepaalde hoorcolleges volg je samen met de studenten van de reguliere bachelor Pedagogische wetenschappen.

  • Op welke locaties heb ik onderwijs?

    Het UPvA-onderwijs wordt zoveel mogelijk gegeven op de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam. In bepaalde gevallen maken we gebruik van vaklokalen in het Kohnstammhuis van de Hogeschool van Amsterdam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Muziek, Beeldende vorming en N&T-onderwijs. UPvA-studenten kunnen gebruik maken van de voorzieningen van beide instellingen (studieplekken, bibliotheek, ICT-faciliteiten etc.).

  • Wat is het verschil tussen de Universitaire Pabo van Amsterdam en de reguliere Pabo?

    Bij de UPvA word je opgeleid tot een academisch geschoolde, onderzoekende leerkracht. Dit betekent dat er, naast het ontwikkelen van je leerkrachtvaardigheden, veel aandacht is voor onderzoek. Tijdens de colleges onderzoeksvaardigheden leer je hoe je een onderzoek moet opzetten en uitvoeren en hoe je de wetenschappelijke theorie vanuit de colleges kan verbinden met de onderwijspraktijk in je stage. Bij de schoolvakken (bijvoorbeeld rekenen, aardrijkskunde en taal) ligt de nadruk meer op de vakdidactiek en minder op de vakinhoud dan bij de reguliere pabo.

Hoe bereikbaar is de UvA? Moet je in Amsterdam wonen om een leuke studententijd te hebben? Wat is het verschil tussen een hoorcollege en een werkgroep?
Studenten beantwoorden vragen van studiekiezers

Hoe bereikbaar is de UvA? Moet je in Amsterdam wonen om een leuke studententijd te hebben? Wat is het verschil tussen een hoorcollege en een werkgroep?