Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Ik heb mijn bachelor bij de UPvA afgerond en sta nu vier dagen per week voor de klas in de middenbouw van Montessorischool Op de Kade in Amsterdam-Oost. Eén dag per week werk ik als onderzoekscoördinator bij het schoolbestuur STAIJ. Die afwisseling tussen lesgeven en onderzoek houdt me scherp en geeft me energie.

Van UPvA naar praktijk 

Tijdens de UPvA ontdekte ik hoe leuk het is om theorie en praktijk te combineren. Bij de UvA lag de nadruk op de theoretische kant van onderwijs, bij de HvA juist op de praktijk. Toen ik afstudeerde, wist ik dat ik die balans wilde behouden. 

Bij mijn stageschool gaf ik aan dat ik graag wilde blijven werken, maar ook iets met onderzoek wilde doen. In overleg met mijn directeur en het bestuur van STAIJ kon ik starten met een project voor één dag per week. Ik onderzocht hoe scholen het geld dat ze tijdens covid van de overheid kregen effectief konden gebruiken en gaf daarover advies. Dat was mijn eerste stap richting onderzoek, en ik merkte meteen hoe goed dat bij me paste. 

Van project naar onderzoekscoördinator 

Tijdens dat project werkte ik veel samen met de onderzoekscoördinator van STAIJ, en nam ik steeds meer taken van hem over. Zo groeide mijn rol langzaam, tot ik uiteindelijk zijn functie overnam. 

Het is niet vanzelfsprekend om een baan te vinden waarin lesgeven en onderzoek gecombineerd worden. Scholen zoeken vooral leerkrachten voor de klas, zeker met het lerarentekort. Daarom is het belangrijk om actief aan te geven waar je interesses liggen. Als je dat doet, blijken er vaak meer mogelijkheden te zijn dan je denkt. 

In mijn klas helpt de academische blik me enorm, vooral bij leerlingen met specifieke ontwikkelings- of leerstoornissen. 

De meerwaarde van een academische achtergrond 

De UPvA bereidt je goed voor op zo’n combinatie. Je krijgt een dubbele bachelor en ontwikkelt een onderzoekende houding: kritisch kijken naar je handelen, onderbouwde keuzes maken en inzichten uit onderzoek vertalen naar de praktijk. Dat gebruik ik dagelijks, in mijn lessen én in mijn rol bij het bestuur. 

In mijn klas helpt die academische blik me enorm, vooral bij leerlingen met specifieke ontwikkelings- of leerstoornissen. De kennis die ik bij de UPvA heb opgedaan, gebruik ik om goed te begrijpen wat zij nodig hebben.  

Ook heb ik geleerd om wetenschappelijke literatuur te lezen en om te zetten in praktische toepassingen. Daardoor kan ik nieuwe inzichten meteen uitproberen en bespreken met collega’s. 

Een voorbeeld: ik geef les op een montessorischool, maar had geen Montessori-opleiding gevolgd. Daarom ben ik zelf in de theorie van Montessori gedoken, vooral over het geven van feedback tijdens rondgangen. Door me erin te verdiepen en samen met een collega te oefenen, leerde ik hoe ik dat effectief kon toepassen. 

Denk na je studie goed na over wat je wilt doen. Lesgeven is geweldig, maar probeer ook dat onderzoekende stuk vast te houden.

Advies aan studenten 

Als ik studenten of toekomstige UPvA’ers één advies mag geven, dan is het dit: denk na je studie goed na over wat je wilt doen. Lesgeven is geweldig, maar probeer ook dat onderzoekende stuk vast te houden. Je verliest het snel als je volledig in de praktijk duikt, dus blijf zoeken naar manieren om die combinatie te behouden. 

Vraag binnen je bestuur of bij je directeur naar kansen, vertel waar je interesses liggen en neem zelf initiatief. Er is vaak meer ruimte dan je denkt. 

Voor mij zit de voldoening juist in die combinatie van lesgeven en onderzoek. Ik vind het heerlijk om vier dagen voor de klas te staan en op mijn ‘onderzoekdag’ naar de UvA te fietsen om met onderwijs en kwaliteit bezig te zijn. Dat geeft me energie en afwisseling.