Geschiedenis van de internationale betrekkingen

Master
Vergelijk

In de master Geschiedenis van de internationale betrekkingen staat de bestudering van specifiek-historische situaties in de internationale betrekkingen centraal. Na afronding van dit programma heb je een brede en algemene historische kennis en beschik je daarnaast over gedetailleerde kennis op het vakgebied van de internationale betrekkingen.

Voertaal
Nederlands
Vorm
Voltijd, deeltijd

nov04
Masterweek 4-8 nov 2024
feb10
Masterweek 10-14 feb 2025

Unieke historische benadering

Ons programma hanteert een definitie van het vakgebied die meer omvat dan alleen de staat en de politieke betrekkingen tussen staten. Het streven daarbij is om historische gebeurtenissen vanuit hun unieke context te verklaren. Hiermee onderscheidt de master zich van de leer der internationale betrekkingen afkomstig uit de sociale wetenschappen, die uitgaat van theorievorming. In het programma is zeker ook aandacht voor theorieën, maar uitsluitend als hulpmiddel om op basis van bronnenonderzoek historische gebeurtenissen en ontwikkelingen in de internationale betrekkingen te kunnen verklaren.

Werkervaring

Stagemogelijkheden

Netwerk

Banden met het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Focus

Nadruk op historisch onderzoek

Studieomgeving

Amsterdam, wereldstad vol cultuur en erfgoed

Waarom Geschiedenis van de internationale betrekkingen aan de UvA?

• Historisch onderzoek en context
    Vergeleken met andere, vergelijkbare opleidingen in Nederland onderscheidt Geschiedenis van de internationale betrekkingen aan de UvA zich door de nadruk op historisch onderzoek en de historische context bij de bestudering van de internationale betrekkingen. Je bestudeert niet alleen het gedrag van staten aan de hand van officiële diplomatieke documenten, maar ook de invloed van ‘non-state actors’ op basis van materiaal van ngo’s, lobby- of actiegroepen, denktanks, de pers en invloedrijke individuen.
  • Vernieuwende onderzoeksomgeving
    Onze docenten doen vernieuwend onderzoek op verschillende terreinen, waaronder de Koude Oorlog, dekolonisatie, de buitenlandse betrekkingen van Nederland en mediageschiedenis. Zij werken onder andere samen met het Ministerie van Buitenlandse Zaken, waardoor studenten op excursie gaan naar het ministerie en/of er stage lopen. Ook organiseren docenten van de UvA samen met het ministerie lezingen en debatten.
  • Ideale studieomgeving
    De Universiteit van Amsterdam biedt studenten een inspirerende academische leeromgeving en een leven in een wereldstad vol cultuur en erfgoed. Amsterdam herbergt onder meer het gerenommeerd Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG), een van de belangrijkste archiefinstellingen op het gebied van niet-gouvernementele organisaties, waar veel van onze studenten onderzoek doen.
Arthur Bruin, student