'Naast aandacht voor taal en literatuur is er een uitgebreide kennismaking met alle facetten van de Duitse maatschappij. We leiden Duitslanddeskundigen op met competenties voor de 21ste eeuw,' vertellen de docenten. 'In het eerste jaar leer je de taal aan de hand van actuele thema’s, maak je kennis met de arbeidsmarkt en je toekomstige beroepsgroep via gastsprekers en bezoek je het Goethe-Institut en het Duitsland Instituut Amsterdam. Tijdens de excursie naar Berlijn bezoek je musea, theaters en de Freie Universität. Zo komen veel aspecten van het land tot leven.'
'We vormen de opleiding om tot een regiostudie,' aldus Anna Seidl, 'met ruime aandacht voor literatuur, film en theater. Er is ook veel aandacht voor politiek en geschiedenis en de rol van Duitsland in Europa en in de wereld. Onze studenten kunnen een semester in Duitsland studeren, bijvoorbeeld in Berlijn of Keulen; door onze uitstekende contacten met deze universiteiten is dat makkelijk geregeld.'
In het nieuwe programma is er veel ruimte voor audiovisuele en digitale cultuur. Thomas Ernst heeft enkele mediapartners gevonden, waaronder Süddeutsche Zeitung en Duitslandweb: 'Studenten leren in de praktijk over media. Ze schrijven zelf bijdragen voor websites en blogs en leren bijvoorbeeld ook hoe een speech in elkaar zit.'
'Vroeger behandelde je de literatuur chronologisch vanaf de middeleeuwen. Nu is het moderne Duitsland het uitgangspunt, maar als je het heden wilt begrijpen moet je natuurlijk wel de geschiedenis kennen,' aldus Seidl. 'De literatuur halen we van het hoge voetstuk af. Literatuur moet toegankelijk zijn, studenten hoeven geen Kafka-expert te worden, maar we lezen Kafka wel en kijken dan vooral naar de context waarin hij schreef.'
Ernst: 'Door verschillende media te bestuderen leer je meer over een bepaalde periode of cultureel fenomeen.'
En er is veel behoefte aan Duitslanddeskundigen. Ernst: 'Onze studenten hebben diepgaande kennis van Duitsland, de cultuur, politiek, geschiedenis en de taal en daar heeft het bedrijfsleven, de politiek of journalistiek behoefte aan.'
'En je kunt ook "gewoon" leraar Duits worden,' vult Seidl aan, 'na de educatieve master kun je het onderwijs in. We hopen dat onze studenten een passie voor Duitsland en de Duitse taal ontwikkelen, die kunnen ze dan later aan hun leerlingen overbrengen, of in een ander beroep inzetten.'
Dit is een bewerkte versie van een eerder op Duitslandweb gepubliceerd interview door Wiebke Pittlik.