Opbouw studiejaar
Een studiejaar bestaat uit twee semesters die elk weer zijn opgedeeld volgens het 8-8-4 schema: twee blokken van acht weken gevolgd door een blok van vier weken. In de blokken van acht weken volg je doorgaans twee vakken met hoorcolleges, werkcolleges en practica. In de periode van vier weken wordt een projectvak gegeven. Hierin pas je theoretische kennis in een groepsproject toe.
Tijdsverdeling
Per week ben je ongeveer 40 uur met de studie bezig bent. Hiervan bestaat de helft uit contactonderwijs. De andere helft van de tijd gebruik je voor zelfstudie. Je doet al je werk op je eigen laptop, die je altijd bij je hebt.
Actief meedoen
Wij vinden het belangrijk dat studenten actief participeren in het onderwijs. Daarom is er veel ruimte voor vragen en discussie. Ook vinden we het belangrijk dat je je keuzes kunt onderbouwen. Om dit te oefenen moet je regelmatig rapporteren over de beslissingen die je hebt gemaakt om tot een bepaalde oplossing te komen. Dit oefenen doe je onder andere in het vak Academische Vaardigheden, dat je in het hele eerste en tweede jaar volgt naast alle andere vakken. De meeste vakken worden afgesloten met één of meerdere toetsen, zoals een schriftelijk of mondeling tentamen, een werkstuk of een eindpresentatie.
-
Jaar 1
Het eerste studiejaar is breed opgezet. Je maakt kennis met de belangrijkste onderwerpen uit de informatica en leert een aantal basisbegrippen, technieken en toepassingen van de informatietechnologie. De begeleiding tijdens het eerste semester is intensief en er wordt een flinke inzet van je verwacht.
-
Jaar 2
In je tweede jaar volg je vakken om de basiskennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan te verdiepen. Je krijgt te maken met een breed spectrum aan informaticaonderwerpen. Om een goed beeld te kunnen vormen van mogelijke masteropleidingen worden er in het tweede jaar vakken en projecten aangeboden die voor die opleidingen kenmerkend zijn.
-
Jaar 3
Het eerste semester voor het derde jaar is helemaal gereserveerd voor keuzeruimte. Je kunt kiezen voor keuzevakken bij Informatica, zoals Graphics en Game Technologie, Scientific Data Analysis, Introduction to Quantum Computing of Virtual and Augmented Reality for Good. Maar het is ook mogelijk om vakken of een minor bij een andere opleiding te kiezen of op uitwisseling naar het buitenland te gaan.
Het tweede semester begin je met twee vakken die je kunt kiezen uit een vast aanbod van drie vakken. Tot slot ga je aan de slag met een afstudeerproject waar je een scriptie over schrijft. Je afstudeeronderzoek kun je bij een van de instituten op Amsterdam Science Park uitvoeren of bij een van de bedrijven waar we mee samenwerken. Bij een succesvolle afronding van alle vakken, krijg je de titel Bachelor of Science (BSc).
-
Inleiding programmerenBlok 16
-
Architectuur en ComputerorganisatieBlok 16
-
Discrete wiskunde en LogicaBlok 26
-
Datastructuren voor INFBlok 26
-
Webtechnologie voor KI/INFBlok 35
-
Academische vaardigheden Informatica 1.1Blok 1Blok 2Blok 31
-
Lineaire algebraBlok 46
-
Programmeertalen (EN)Blok 46
-
BesturingssystemenBlok 56
-
Automaten en Formele talenBlok 56
-
Internet of ThingsBlok 65
-
Academische vaardigheden Informatica 1.2Blok 4Blok 5Blok 61
-
Moderne databases voor INF/IKBlok 16
-
Networks and Network Security (EN)Blok 16
-
Distributed and Parallel Programming (EN)Blok 26
-
Statistisch redenerenBlok 26
-
Numerical Recipes ProjectBlok 35
-
Academische vaardigheden Informatica 2.1Blok 1Blok 2Blok 31
-
Algoritmen en ComplexiteitBlok 46
-
Introduction Computational Science (EN)Blok 46
-
Introduction to Computer Vision INFBlok 56
-
Reflectie op de digitale samenlevingBlok 56
-
Project Software Engineering (EN)Blok 65
-
Academische vaardigheden Informatica 2.2Blok 4Blok 5Blok 61
-
KeuzevakkenBlok 1Blok 2Blok 330
-
Gebonden keuze (2 van 3 vakken): Compiler construction Klassieke cryptografie Theory of Functional ProgrammingBlok 412
-
Afstudeerproject bachelor InformaticaBlok 5Blok 618

Informatica aan de UvA is de perfecte combinatie tussen het leren van theorie en de toepassing in de praktijk. Daarnaast moet je een natuurlijke nieuwsgierigheid hebben naar het oplossen van puzzels en andere problemen. Ervaring met programmeren is geen voorwaarde om te beginnen met informatica.Student Informatica, Jurre Brandsen Lees het verhaal van Jurre en andere Informatica studenten
-
Keuzeruimte
Het eerste semester van het derde jaar bestaat uit vrije keuzeruimte (30 EC) die je helemaal zelf kunt invullen. Dit geeft je de kans om je kennis te verbreden of juist te verdiepen op een onderwerp waar je graag meer over wil leren. Maar je kunt deze tijd bijvoorbeeld ook gebruiken voor een uitwisseling naar het buitenland.
-
Studiebegeleiding
Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment.
-
Dubbele bachelor Wiskunde en Informatica
Heb je behoefte aan een extra uitdaging? En wil je je naast informatica ook meer verdiepen in wiskunde? Dan is de dubbele bachelor Wiskunde en Informatica misschien wel iets voor jou.
-
Heb ik programmeerervaring nodig?
Je hoeft geen speciale voorkennis van computers of programmeerervaring te hebben om met de opleiding te kunnen beginnen. In het eerste jaar leer je programmeren in verschillende programmeertalen. Programmeren is binnen de opleiding geen doel op zich, maar wel een belangrijke vaardigheid die je gebruikt bij het oplossen van alle mogelijke informatica vraagstukken.
-
Wat zijn de grootste verschillen tussen Informatica, Kunstmatige intelligentie en Informatiekunde?
Informatica gaat kort gesteld over de theorie achter en de werking en toepassing van computersystemen, netwerken, hardware en software. Bij Kunstmatige intelligentie houdt men zich specifieker bezig met taken van computers waar intelligentie voor nodig is, zoals machine learning, maar ook bijvoorbeeld logica en taalkunde. Bij Informatiekunde gaat het meer over toepassingen van technologie om specifieke problemen op te lossen en processen te verbeteren en is er daarom ook meer aandacht voor bijvoorbeeld organisatiekunde en communicatie.