Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
“Het is altijd een uitdaging om de klantvraag te vertalen in techniek en dan op zoek te gaan naar antwoorden in de data.”
Floris Kroon

Interacties in de data

“Ik vond informatica op de middelbare school gaaf. Ik programmeerde ook al wat als hobby, dus mijn keuze voor een bachelor Informatica en vervolgens een master Computer Science lag best voor de hand. Maar ja, wat dan? Ik wilde niet alleen maar programmeren, maar ik wilde ook niet helemaal bij de techniek weg. Ik bezocht onder meer het Beta Career Event in Amsterdam, maar werd uiteindelijk via LinkedIn benaderd om eens te komen kijken bij MIcompany, een consultancybureau in marketing intelligence, dat voor grote bedrijven dataonderzoek doet om hun bedrijfsvoering te optimaliseren. Een voorbeeld: een supermarktketen wilde weten wat een actie met een scherpe aanbieding aan winst oplevert. Dat hebben wij doorgerekend en dan blijkt dat een aanbieding van bijvoorbeeld bier ertoe leidt dat consumenten in eerste instantie extra kratjes kopen, maar de weken daarna juist minder. Zet je die omzetstijging en -daling tegen elkaar af, dan blijkt zo’n aanbieding geen zin te hebben. Je hebt ook andere productrelaties: kroppen sla in de aanbieding leidt bijvoorbeeld tot meer tomatenverkoop, die producten zijn duidelijk gelinkt. Ik vind het interessant om zulke interacties op een slimme manier uit de data te halen.”

Klantvraag vertalen in techniek

“Dergelijke onderzoeken doen we altijd in nauwe samenwerking met de klant. Modelleren doe ik niet zelf, ik werk aan de techniek daaromheen. Het bouwen van een cloudomgeving, zorgen voor een handige applicatie of het opzetten van data pipelines. Zo ben ik aan de ene kant bezig met de klantvraag en aan de andere kant met de vertaling daarvan in techniek, zodat we antwoorden uit de beschikbare data kunnen halen. Die brede, gevarieerde rol ligt me goed. Bij MIcompany is er een interne academie, waar ik allerlei trainingen heb gevolgd – inmiddels geef ik die trainingen zelf. Zo heb ik ook mijn ‘soft skills’ beter kunnen ontwikkelen, iets waar ik veel aan heb gehad. Daarbij is het in deze sector cruciaal om bij te blijven, dus geregeld trainingen en workshops volgen hoort bij mijn baan.”

Multidisciplinair

“Het is een jong bedrijf vol gelijkgestemden, veel collega’s zijn net als ik enthousiast en ambitieus. Het is fijn om onderling op hetzelfde niveau te kunnen nadenken over de aanpak van een nieuwe opdracht. We hebben bijvoorbeeld voor het academisch ziekenhuis in Groningen een onderzoek naar astma bij kinderen geholpen door data op het gebied van DNA, enzymen en eiwitten te modelleren en zo beter te begrijpen hoe het werkt in de longen. Zo’n samenwerking is boeiend: de artsen en onderzoekers uit het ziekenhuis zijn goed in de biologie, wij in data en modelleren. Dat multidisciplinaire is het leukste van mijn baan. Het gaat ons niet om het eenmalige resultaat, maar om mensen met data in staat te stellen hun bedrijfsproces te transformeren. Dan maak je echt een verschil.”