Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN
Bachelor Informatica

Wendy Günther

Wendy Günther
Foto: Martijn van Otterlo

Waarom ben je Informatica gaan studeren?

‘Als kind had ik al interesse in computers en systemen. Als middelbare scholier vroeg ik me af hoe programma’s als Hyves en Msn ‘aan de achterkant’ werkten. Ik wilde ze graag zelf kunnen maken. Dat was voor mij de reden om Informatica te studeren, van 2009 tot 2012. Ik heb voor de UvA gekozen omdat het Science Park me erg aansprak. De faciliteiten zijn er goed en omdat alle bètadisciplines bij elkaar zitten is er veel kennisdeling.’

Wat ben je na je bachelor gaan doen?

‘Omdat ik graag meer wilde weten over de waarde van ICT voor organisaties, heb ik in Leiden de master ‘ICT in business’ gevolgd. Daar heb ik onder andere geleerd over ICT-strategieën en verandermanagement. Daarna ben ik als promovendus bij de KIN onderzoeksgroep aan de VU  gestart met mijn promotieonderzoek naar ‘data-driven business model innovation’. Bedrijven krijgen steeds meer te maken met gigantische hoeveelheden gegevens en ik onderzoek hoe ze hun bedrijfsmodel hierop inrichten. De focus ligt vooral op traditionele organisaties die hun huidige bedrijfsmodel transformeren om big data te kunnen exploiteren. Dit betekent dat ik kijk naar veranderingsprocessen waarbij big data een grote rol speelt.’

Welke vaardigheden die je bij Informatica hebt opgedaan, komen nu goed van pas?

‘Tijdens mijn bachelor heb ik veel technische kennis opgedaan. Ik heb analytisch leren denken en begrijp naast de werking van technologieën ook de mogelijke waarde voor organisaties. Deze kennis en vaardigheden komen mij erg van pas in mijn huidige onderzoek. Want dat bevindt zich op de intersectie van big data en organisaties. Omdat ik tijdens mijn bachelor veel technische kennis heb opgedaan, en mij tijdens mijn master heb verdiept in de bedrijfskant, kan ik nu de brug slaan tussen ICT en organisatie.’

Wat leer je tijdens de bachelor Informatica?

‘Je doet een brede basis op, waar je veel kanten mee op kunt. Je leert over verschillende aspecten die te maken hebben met de wetenschap achter ‘de computer’. Deze vaardigheden en kennis worden steeds belangrijker: we kunnen niet meer zonder ICT. Steeds vaker wordt ICT gezien als onmisbaar voor organisaties. Denk bijvoorbeeld aan operationele toepassingen, zoals het inzetten van robots voor het efficiënter maken van processen. Maar ook als onderdeel of zelfs driver van de strategie, zoals innovatieve producten aanbieden op basis van nieuwe technologieën.’

Hoe kijk je terug op je bachelor?

‘Het was eerst best aanpoten omdat ik mijn manier van leren moest veranderen en nog niet eerder had geprogrammeerd. Sommige van mijn medestudenten programmeerden al van kinds af aan.Ik heb uiteindelijk dan ook veel opgestoken van een vriend en studiegenoot die al langer programmeerde. Vanaf het tweede jaar ging het soepeler. De projecten vond ik erg leuk. We waren best competitief met zijn allen en dat daagde mij uit. Het fijne aan de UvA vind ik de informele cultuur. Je loopt zo naar een docent om iets te vragen. Ook kregen we les in kleine groepen, waardoor de docent je snel leerde kennen en je je gewaardeerd voelde.’

Wanneer moet een scholier volgens jou voor informatica kiezen?

‘Als je affiniteit hebt met wiskunde, analytisch kunt denken en hard kunt werken. Dat laatste is zeker nodig als je nog geen programmeerervaring hebt. Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden: informatica is een heel cool vak. Je leert niet alleen de basis van programmeren, informatica veel meer dan dat. De bachelor biedt de kans om je te verdiepen in de wetenschap achter computers en systemen, van hardware tot software en van algoritme tot functionaliteit.’

Wat wil je na je PhD gaan doen?

‘Ik zou dan graag meer werkervaring opdoen in combinatie met onderzoek. Als consultant zou ik bijvoorbeeld in korte tijd bij veel verschillende bedrijven kunnen zien hoe zij te werk gaan. Dit zou ik dan kunnen combineren met onderzoek doen. Ik ken mensen die in de consultancy werken en daarnaast professor zijn. Dat zou een mooie combinatie zijn.’