Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Tim Hoogeveen

Docent Wiskunde

‘Tijdens de lessen kregen we opdrachten die te moeilijk waren om in je eentje uit te komen, waardoor we wel samen moesten werken. Dat zorgde ervoor dat we elkaar als bachelorstudenten steeds beter leerden kennen.’

Zoveel mogelijk ontwikkelen

‘Wiskunde was op de middelbare school niet mijn sterkste vak, op mijn eindlijst stond ik een 6. Het klinkt misschien raar, maar mede hierom wilde ik graag Wiskunde studeren. Als middelbare scholier vond ik het belangrijk dat ik mezelf zoveel mogelijk zou ontwikkelen. Wiskunde leek me daarom de perfecte uitdaging. Daarbij had ik een sterke voorkeur voor een klassiek vak, oftewel een vak dat je op de middelbare school krijgt.’

Iets niet snappen

‘Van 2009 tot 2013 heb ik de bachelor Wiskunde gedaan en dat was wel even wennen. In eerste instantie kwam ik nauwelijks mee, de meeste andere studenten waren veel beter dan ik. In deze periode heb ik veel doorzettingsvermogen ontwikkeld, iets dat bij deze studie erg belangrijk is. Als je het nog niet hebt ontwikkel je het vanzelf wel. In de wiskunde is het vaak zo dat het antwoord op een som of vraag al bestaat, je moet het alleen nog vinden. Dat vinden kost veel tijd. Je bent eigenlijk het grootste gedeelte van de tijd bezig met iets niet snappen. Dat is tegelijkertijd ook het boeiende.’

Voor de klas

‘Ik was nieuwsgierig of het onderwijs bij me paste  en daarom volg ik nu het traineeship ‘Eerst de Klas.’ Dit traineeship is bedoeld voor excellente academici. Je geeft les en volgt de lerarenopleiding en een leiderschapsprogramma. Je kunt docent worden, maar ook adviseur op het gebied van onderwijskwaliteit of ondernemer. Wat ik uiteindelijk ga doen, moet ik nog bekijken.’

Begrip van ingewikkelde concepten

‘Als docent merk ik dat de bachelor mij een beter begrip heeft gegeven van wiskundige onderwerpen. Met sommige thema’s heb ik me sinds de middelbare school niet meer beziggehouden. Wiskunde is op de universiteit immers heel anders dan op de middelbare school. Toch merk ik dat ik de stof heel snel snap. Ik sta er veel meer boven dan mijn leerlingen. De bachelor heeft me beter gemaakt in het begrijpen van ingewikkelde concepten.’

Goede sfeer

‘In het begin had ik weinig contact met medestudenten, maar dat veranderde toen we meer in groepjes gingen werken. We kregen opdrachten die te moeilijk waren om in je eentje uit te komen, waardoor we wel samen moesten werken. Dat zorgde ervoor dat we elkaar als bachelorstudenten steeds beter leerden kennen. Uiteindelijk heb ik zelfs een bestuursjaar in de studievereniging NSA gedaan. Er heerste een goede sfeer bij de opleiding, waar ik heel blij mee was. Veel jaargenoten zijn nu goede vrienden van me.’

Veel logica

‘Wiskunde aan de UvA heeft een sterke focus op logica en zuivere wiskunde. Hieronder vallen bijvoorbeeld vakken als Kansberekening. Binnen de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica bestaat een instituut voor Logica, het ILLC, dat hieraan bijdraagt. Toen ik voor de UvA koos wist ik nog niet van deze focus, maar het was voor mij wel een geluk want logica bleek mij erg te liggen. Na de bachelor heb ik dan ook voor de master Logica gekozen.’

Netjes kunnen werken

‘Wiskunde is de studie voor jou als je er lol in hebt om moeilijke en irrelevante problemen op te lossen. Als je wiskunde op de middelbare school leuk vond, is het waarschijnlijk een geschikte studie voor je. Je moet wel een beetje perfectionistisch zijn. Wiskunde is een studie van details dus je moet netjes kunnen werken.’