Tim Weelinck

Data science consultant bij Navara

'Als wiskundige kun je bij alle grote bedrijven terecht. Je bent opgeleid tot probleemoplosser en die kunnen ze overal gebruiken'

'Na de dubbele bachelor Wiskunde en Natuurkunde en de research master Mathematical Physics aan de UvA ben ik gepromoveerd aan de universiteit van Edinburgh op het maken van wiskundige modellen van kwantumveldentheorie. Toen ik dat afgerond had, wilde ik graag iets doen wat dichtbij de maatschappij staat. Nu ben ik data science consultant bij Navara, een consultancybedrijf. Ik word ingehuurd door bedrijven die hulp nodig hebben bij vraagstukken. Momenteel bekijk ik de impact van zonnepanelen in woonwijken voor netbeheerders. Eigenlijk zijn de kabels niet ontworpen voor het toenemende aantal  zonnepanelen. De zonnepanelen overbelasten het net en kunnen dan uitvallen. Ik reken uit hoe het per jaar wordt, zodat ze probleemwijken kunnen aanpakken voordat er klachten komen.'

Opgeleid tot probleemoplosser

'Juist de vakken die ik het minst waardeerde, zoals Numerieke Wiskunde en Stochastiek, gebruik ik in mijn werk heel veel. Ik ben veel bezig met statistiek en kansberekening. En nu vind ik het juist heel leuk. Het is nu praktischer. De dubbele bachelor heeft me op het pad gezet van de master en mijn promotie. In mijn huidige baan gebruik ik ook veel wiskunde en natuurkunde. Bij het modelleren van warmteontwikkeling in stroomkabels gebruik ik bijvoorbeeld numerieke berekeningen en de wetten van Maxwell. Het cliché dat wiskunde overal voor wordt gebruikt, klopt inderdaad. Als wiskundige kun je bij alle grote bedrijven terecht. Je bent opgeleid tot probleemoplosser en die kunnen ze overal gebruiken.'