-
Multilingualism in the ClassroomBlok 16
-
Literature in the ClassroomBlok 16
-
Anfang und Ende der Natur: Kultur im AnthropozänBlok 22
-
Masterlanguage - Linguistics courseBlok 26
-
Het schoolvak Moderne Vreemde Talen en NederlandsBlok 36
-
Pedagogiek en Algemene Didactiek ABlok 1Blok 43
-
Pedagogiek en Algemene Didactiek BBlok 2Blok 53
-
Onderwijspraktijk ABlok 1Blok 2Blok 3Blok 4Blok 5Blok 66
-
Onderwijspraktijk BBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4Blok 5Blok 69
-
Vakdidactiek 1Blok 1Blok 2Blok 3Blok 4Blok 5Blok 69
-
Vakdidactiek 2Blok 1Blok 2Blok 4Blok 53
-
Onderwijspraktijk CBlok 1Blok 2Blok 3Blok 4Blok 5Blok 615
-
Methoden van onderzoek TalenBlok 36
-
Vrije keuzeBlok 1Blok 212
-
Gebonden keuze: ILO keuzevakkenBlok 1Blok 43
-
Masterscriptie Educatie en Communicatie in de Taal- en CultuurwetenschappenBlok 4Blok 5Blok 621
Inspiratie, innovatie en intervisie
Gedurende het hele programma volg je het inspiratie-, innovatie- en intervisietraject. Dit traject is opgebouwd uit bijeenkomsten met inspirerende professionals, individuele planningsgesprekken, reflectieopdrachten en intervisiesessies. Alle studenten uit een groep zitten het hele traject bij elkaar.
-
Kernvakken
In het eerste deel van het eerste jaar volg je een aantal kernvakken die de nadruk leggen op taal- en letterkunde. Je volgt bijvoorbeeld de cursus 'Tekst und Theorie: Deutschlandbilder in der Kunst', waar vragen van beeldvorming, processen van stereotypering en artistieke kritiek centraal staan. In het tweede semester leggen de kernvakken de nadruk op pedagogiek en algemene didactiek. In ‘Het schoolvak: Onderzoek en praktijk’ worden wetenschap en didactiek met elkaar gecombineerd. In dit vak leer je thema’s uit het wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een klassituatie.
-
Profileringsruimte
In het tweede jaar heb je profileringsruimte (15 EC) waarin je zelf kunt kiezen waar jij in je leertraject de nadruk op wilt leggen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een korte stage in een museum, bij een educatieve uitgeverij of in het buitenland. Je kunt ook kiezen voor het keuzevak Literature and Education: Cultural Literacies, dat de relatie tussen taal- en cultuurstudies in een bredere educatieve context onderzoekt. Daarnaast is het mogelijk om te werken aan jouw taalvaardigheid, of om je pedagogisch, taal- of cultuurkundig verder te ontwikkelen. Je mag zelf kiezen waar je vakken volgt (bijvoorbeeld aan andere universiteiten). Jouw keuzes worden tijdens het inspiratie-, innovatie- en intervisietraject besproken en afgewogen.
-
Tutoraat
Per jaar zullen er 2 tot 3 tutorbijeenkomsten worden georganiseerd. Hierin kunnen allerlei zaken worden besproken die te maken hebben met de opleiding en de stage. Je kunt altijd terecht bij een tutor voor een gesprek.
-
Onderwijspraktijk/Stage
Vanaf halverwege het eerste jaar tot aan het einde van de opleiding sta je voor de klas. De gehele stage omvat 840 uur, waarbinnen je ten minste 100 klokuren lesgeeft in het voortgezet onderwijs. De relatief lange stageperiode zorgt ervoor dat jouw vaardigheden goed worden ontwikkeld en je veel ruimte krijgt ervaring in de praktijk op te doen. Je kunt ervoor kiezen om je stage op twee verschillende scholen te doen, zodat je kennis kunt maken met verschillende onderwijstypen en schoolculturen. Naast lesgeven kun je ook betrokken worden bij andere schoolgerelateerde zaken zoals excursies, ouderavonden en individuele begeleiding van leerlingen.
De UvA heeft een overeenkomst met verschillende opleidingsscholen, waarvan een deel in de omgeving van Amsterdam, maar ook in de rest van Noord-Holland, ’t Gooi en Almere. Je wordt op een van deze scholen geplaatst.
-
Afstudeertraject
In het vierde semester staat het afstudeertraject centraal en kies je een eigen thema dat je in de onderwijspraktijk en de wetenschappelijke theorie onderzoekt. De scriptie bestaat daarom uit een wetenschappelijk onderzoek en een vertaling naar een praktische toepassing.
-
Wat is het voordeel van de master Educatie en Communicatie boven een traject met de eenjarige master van het schoolvak gevolgd door de eenjarige lerarenopleiding?
Als je twee losse trajecten doet, krijg je eerst een aparte academische master (waarvoor je een masterscriptie schrijft), en dan een jaar educatiegericht onderwijs met een stage. In de tweejarige master Educatie en communicatie verdiep je op een bijzondere manier je kennis van het schoolvak. Je volgt vakken taalkunde, literatuur en cultuur in combinatie met vakdidactiek en pedagogiek. Op een van deze gebieden ga je je specialiseren. Je ontwikkelt een eigen profiel en onderwijsvisie. Hierbij krijg je uitgebreide begeleiding van zowel docenten van de vakmaster als van docenten van de lerarenopleiding. Dankzij deze combinatie van taal en educatie leer je in twee jaar een vak dat je uitstekend kwalificeert voor de arbeidsmarkt. Je beschikt over vakinhoudelijke en vakdidactische expertise en over een groot aantal vaardigheden: flexibiliteit, communicatie, goed samenwerken en een onderzoekende, analytische, kritische en reflectieve houding. Deze vaardigheden zijn van onschatbare waarde in het onderwijs, maar ook in tal van andere sectoren en beroepen.
-
Houdt de UvA rekening met mijn woonplaats bij het vinden van een stage?
Ja, bij plaatsing doen we moeite om zoveel mogelijk rekening te houden met je woonplaats, de reistijd, en andere persoonlijke omstandigheden. We zijn echter wel afhankelijk van beschikbare stageplaatsen en van de opleidingsscholen waarmee we een overeenkomst hebben. Een deel hiervan zit in de omgeving van Amsterdam en een deel in de rest van Noord-Holland, ’t Gooi en Almere.
-
Als je al werkt op een school, kun je dit dan ook gebruiken als stage?
De uren die je werkt op een school kun je als stage gebruiken mits de aard van het onderwijs (onderbouw, bovenbouw, VWO) én de begeleiding in overeenstemming is met de vereisten binnen de opleiding.
-
Kun je naast deze opleiding ook werken?
De roostering van vakken is meestal verspreid over de hele week. Een bijbaantje is mogelijk, maar de voltijdsopleiding houdt geen rekening met een grotere baan die je naast je studie hebt.