Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Esmee Praas, student Forensische Orthopedagogiek, vertelt hoe ze tot haar keuze voor de studie is gekomen.

"Na eerst een verkeerde studiekeuze (pabo), ben ik uiteindelijk bij de hbo-opleiding Toegepaste Psychologie terecht gekomen. Met name het vele studeren beviel me goed. Ondanks dat het een hbo-opleiding was, bevatte de opleiding veel verdieping wat mij uitdaging bood. Ik heb naarmate de opleiding vorderde, een grote liefde voor de jeugdzorg ontwikkeld. Ik was ervan overtuigd dat ik hier graag verder mee wilde.

Nadat ik was afgestudeerd (2018), zag ik mijzelf nog niet werken (ik was ook jong, 21 jaar). Ik heb destijds met een gedragswetenschapper gepraat en over haar carrière en traject gesproken. Ze vertelde mij dat ze de master Forensische Orthopedagogiek had gedaan. Deze opleiding kende ik nog niet, maar wekte meteen mijn interesse. Toen ik thuis kwam, ben ik meteen gaan googelen. Een paar dagen later heb ik me ingeschreven voor de premaster.

De premaster vond ik erg leerzaam en nuttig. Ik heb ervoor gekozen om deze voltijd te volgen, naast mijn deeltijd baan als jeugdzorgwerker. Ik vond het uitdagend, maar goed te doen. Er wordt veel zelfstandigheid en discipline van je verwacht, zo studeerde ik met name de ochtend en was ik in de middagen en avonden aan het werk. Ik had één vaste dag dat ik naar de Universiteit ging in Amsterdam voor de werkgroepen. De hoorcolleges keek ik in m’n eigen tijd online terug. Ik heb de premaster in één schooljaar gehaald, waarna ik kon doorstromen naar de master. Ik heb voor de master Forensische Orthopedagogiek gekozen, omdat ik de forensische doelgroep enorm interessant en uitdagend vind.

 De master heb ik eveneens in één jaar gevolgd. Het eerste semester bestaat uit vijf vakken die je volgt. Deze vakken bereiden je goed voor op het tweede semester, dat bestaat uit je stage en de master thesis. Ik heb ervoor gekozen om mijn stage binnen de specialistische jeugd ggz te doen, gezien ik hier een breed scala aan problematiek voorbij zie komen en mezelf kon ontwikkelen tot ware diagnosticus met van veel stoornissen wat kennis en ervaring. Dit is een klinische stage, waarbij ik dus ook mijn diagnostiek aantekening heb kunnen halen. Ik hoor van medestudenten dat zij het lastig vonden om een plek te vinden, hier kan ik zelf niet over mee praten. Tip; begin op tijd! Ik ben in juli begonnen met solliciteren voor een stage die in januari startte.

Naast de drie dagen stage, ben ik twee dagen in de week bezig met mijn master thesis. Mijn thesis bestaat uit onderzoek naar de resocialisatie van jeugdige zedendelinquenten, waarbij ik in de praktijk gesprekken heb gevoerd met jongeren die in detentie hebben gezeten (of nog zitten) en hoe zij de terugkeer in de maatschappij ervaren.

Ik hoop eind juni mijn scriptie af te ronden en in te leveren. Ik heb dan ook in zes maanden mijn stage voltooid en ben dan klaar voor een nieuwe uitdaging in de praktijk! Met alle opgedane kennis en ervaring, hoop ik een mooie werkplek te vinden in het forensisch werkveld. Ik hoop mensen te kunnen inspireren, net zoals die gedragswetenschapper destijds mij wist te inspireren."