De alledaagse omgang met het verleden en de vele manieren waarop geschiedenis aan een breed publiek wordt gepresenteerd, lijken in de hedendaagse maatschappij belangrijker dan ooit. In het politieke en publieke debat worden vaak verwijzingen of vergelijkingen met het verleden gemaakt. Regelmatig worden (historische) gebeurtenissen, fenomenen of termen ter discussie gesteld.

In Geschiedenis in publieke debatten ontwikkelen bachelorstudenten in het tweede jaar van de opleiding een kritische houding ten opzichte van dergelijke debatten. Via dossiers over bijvoorbeeld het slavernijverleden of de herdenking van WOII bekijken zij de impact van maatschappelijke historische kwesties en het werk van historici. Iedereen heeft met deze publieke debatten over historische cultuur te maken en iedere historicus moet zijn positie hierin bepalen. Via keuzevakken als Usabele Past kun je je verder verdiepen op het gebied van actualiteit en debat. Het heden stempelt onze blik op het verleden en beïnvloedt de vragen die we stellen en de interpretaties die als belangrijk en betekenisvol worden beschouwd.

De minor Journalistiek en kritiek vormt een inleiding tot de journalistieke geschiedenis, theorie en praktijk met een focus op de kritische functie die journalist heeft in de maatschappij. Zo leer je meer over het nut van ‘kritisch denken’ en doe je onderzoek naar de geschiedenis en theorie van de kritiek. Daarnaast lees je ook historische en moderne voorbeelden van literatuur-, film-, dans-, theater- en beeldende kunstkritieken. Bovendien richten studenten zich op de vaardigheden in het schrijven, beoordelen en redigeren van essays en recensies. In de minor Public Presentation of the Past richten studenten zich op de communicatie van het verleden richting een breder publiek en combineren ze disciplines als (kunst)geschiedenis en erfgoed met communicatie- en mediastudies.

Binnen de bachelor Geschiedenis heb je de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende keuzevakken. Voorbeelden zijn Games, Filmdidactiek, Kunst in de openbare ruimte, Heritage in context en Making Media: Production, Practices and Professions. Het masterprogramma Publieksgeschiedenis omvat alle historische activiteiten gericht op een niet-academisch publiek, zoals het maken van documentaire of tentoonstelling, het schrijven van een gedenkboek, het organiseren festiviteiten en herdenkingen, het uitzetten van wandelingen, het beoefenen van populaire geschiedschrijving, het geven van adviezen aan gemeentes en overheidsinstellingen en het werken bij een publieksdienst van een historische instelling. Docenten tonen studenten de theoretische en praktische problemen die de alledaagse omgang met geschiedenis met zich mee brengen, en trainen hen in het presenteren van historisch onderzoek aan een breed publiek. Studenten van deze opleiding bouwen met de Biografie van Amsterdam aan een online portret van de stad Amsterdam en haar inwoners. Ieder jaar maken groepjes een korte documentaire over een bepaald thema en deze website breidt zich dan ook voortdurend uit.

Kijk voor een overzicht van alle vakken en minoren in de Studiegids.

Onderwijs rond het thema Actualiteit en debat