We leggen verbanden tussen bijvoorbeeld de corona-pandemie en de quarantainemaatregelen in het veertiende-eeuwse Venetië, en tussen de Franse Revolutie en slavenopstanden op suikerplantages in Haïti. Maar we bestuderen ook aan welke vrouwen we het algemeen stemrecht hebben te danken, en wat de kroegen in Amsterdam ons vertellen over de geschiedenis van de arbeidersbeweging en vrijetijdsbesteding.
We kijken daarbij niet alleen kritisch naar oude manuscripten, brieven, kranten en kaarten, maar vragen we ons ook af wat grafstenen, oude graffiti, voedselresten, beeld, geluid en zelfs het landschap ons kunnen leren. De digitale wereld speelt eveneens een cruciale rol in ons onderwijs, waarbij we verkennen hoe AI, interactieve kaarten en 3D- of 4D-reconstructies ingezet kunnen worden in historisch onderzoek.
De opleiding start met een intensieve kennismaking met het verleden vanuit een wereldhistorisch perspectief. Daarnaast leer je in kleinschalige werkcolleges wat het betekent om dat verleden zelf te onderzoeken: wat voor soorten vragen stellen historici over het verleden, hoe en waar vind je informatie om die vragen te kunnen beantwoorden en hoe presenteer je je bevindingen aan een publiek? Er is voldoende ruimte om je eigen belangstelling te verdiepen, niet alleen in het vaste programma, maar ook via keuzevakken, een minor of een stage. Je kunt ook kiezen voor een studieverblijf aan een buitenlandse universiteit.
In het eerste studiejaar oriënteer je je op het vakgebied. Je leert de basisvaardigheden die je als historicus nodig hebt, zoals het vinden en interpreteren van informatie over het verleden, het presenteren van historisch onderzoek en het beoordelen van en debatteren over bestaande en nieuwe interpretaties van historische gebeurtenissen en ontwikkelingen.
Je bouwt historische overzichtskennis op vanuit een wereldhistorisch perspectief. Zo leer je de historische ontwikkeling van Europa te duiden in relatie tot die van andere continenten, gebiedsdelen en culturen, zoals het Midden-Oosten, China, India en Afrika. Ook maak je kennis met enkele van de vele belangrijke archiefinstellingen en musea die Amsterdam rijk is. Dankzij opdrachten, excursies en colleges op locatie komt het verleden tot leven en leer je na te denken over de doorwerking van de geschiedenis in de wereld om ons heen. In het afsluitende onderzoeksseminar doe je een zelfstandig historisch onderzoek waarin je leert om beargumenteerd stelling te nemen in een historisch debat. Geïnspireerd door de bestaande literatuur ga je zelf op onderzoek uit.
Je wordt door activerende onderwijsvormen uitgedaagd zelf standpunten in te nemen over historische kwesties en na te denken over de betekenis van het verleden. In de vakken wordt gebruik gemaakt van gevarieerd lesmateriaal, van wetenschappelijke artikelen en boeken tot essays en opiniestukken in de pers, en van geschreven contemporaine bronnen tot films.
In het tweede en derde jaar leer je hoe je primaire bronnen bestudeert en analyseert. Binnen de vakken Geschiedenislab I en II leer je van alles over de betekenis van verschillende soorten historische bronnen. Vakspecialisten van de opleiding geven college over oude handschriften en boeken, maar ook over schilderijen, prenten en literaire verbeeldingen, materiële cultuur, mondelinge getuigenissen en egodocumenten, digitale bestanden en foto’s.
Je leert in onderzoekswerkgroepen op basis van bronnenanalyse en theoretische concepten historisch onderzoek te doen en de resultaten daarvan mondeling en schriftelijk te presenteren aan verschillende soorten publiek. Door de opzet van het programma kun je zelf besluiten of je je wilt specialiseren in een bepaald tijdvak of onderwerp of je liever breed wilt oriënteren. Internationale betrekkingen, globalisering, migratie, stedelijke samenleven, genderverhoudingen, cultuurgeschiedenis – het zijn maar een paar voorbeelden van de expertise die je onder de staf vindt.
In politieke en maatschappelijke debatten wordt de geschiedenis vaak ingezet om standpunten te versterken of juist te ontkrachten. In de collegereeks ‘Geschiedenis in publieke debatten’ verdiep je je aan de hand van enkele history wars (bijvoorbeeld over de betekenis van het slavernijverleden of de omgang met dekolonisatie en migratie) je inzicht in de manier waarop dit gebeurt en leer je hoe je er als historicus mee om kunt gaan. Je sluit je bachelor af met een afstudeertraject dat je de kans geeft zelfstandig onderzoek te doen naar een historisch onderwerp dat je na aan het hart ligt.
Dit vak geeft je een overzicht van de geschiedenis van de oudheid, met nadruk op de Grieken en Romeinen. Welke rol hebben zij gespeeld in de geschiedenis en welke rol spelen zij nog steeds in het heden?
In dit vak buig je je over de ‘grote vragen’ van de wereldgeschiedenis: waar komen we vandaan, hoe verhielden samenlevingen zich tot hun natuurlijke omgeving, wat betekende de ‘ontdekking’ van Amerika, en hoe ver terug in de tijd gaan kapitalisme, ongelijkheid en globalisering?
Wat maakt historici tot historici? Hoe bestuderen zij het verleden En voor welke afwegingen zien zij zich gesteld wanneer zij geschiedenis schrijven? Maak kennis met het vak en het vakgebied.
In dit vak wordt aan de hand van primaire bronnen en ‘klassieke teksten’ een overzicht gegeven van de geschiedenis van Europa van de vierde tot en met de vijftiende eeuw.
Studenten werken met verschillende primaire bronnen in hun originele fysieke vorm, ontwikkelen analytische vaardigheden, bezoeken het Stadsarchief en het Allard Pierson, en maken een bronanalyse binnen de geschiedenis van Amsterdam.
Historici verklaren en interpreteren het verleden op verschillende manieren. Deze verschillende benaderingen produceren debat en dilemma’s. In dit vak leer je hoe jij je als onderzoeker daartoe verhoudt.
Dit vak biedt je een overzicht van de geschiedenis van Europa vanaf de Renaissance tot en met de Franse Revolutie. Je raakt vertrouwd met belangrijke wetenschappelijke debatten over de ‘grote thema’s’ uit de vroegmoderne geschiedenis en kunt daar een oordeel over vormen.
Dit vak geeft een overzicht van de (vooral) Europese geschiedenis vanaf het Congres van Wenen tot het heden.
Hoe onderzoekt een historicus het verleden? In de cursus Historische Dilemma’s zal je je verhouden tot een bestaande vraag over het verleden die historici al langere tijd bezighoudt. Tijdens dit vak zet je voor het eerst zelfstandig een historisch onderzoek op, op basis van secundaire literatuur.
Deze cursus onderzoekt de Nederlandse geschiedenis in wereldwijde context, met aandacht voor thema’s als globalisering, kolonialisme, ongelijkheid en milieu. Studenten maken kennis met vernieuwend onderzoek en denken kritisch na over verbindingen, grenzen en nieuwe verhalen over Nederland.
Studenten leren digitale bronnen verzamelen, structureren, doorzoeken en analyseren en onderzoeken hoe historische vragen beantwoord kunnen worden met computationele tools en methoden. Tegelijkertijd reflecteren ze kritisch op de mogelijkheden en beperkingen van digitale bronnen en onderzoeksmethoden.
Studenten ontwikkelen een kritische houding tot publieke debatten over historische cultuur. Aan de hand van thematische dossiers analyseren zij het belang van geschiedenis in de hedendaagse politieke cultuur en de rol, expertise en invloed van historici in maatschappelijke discussies.
Studenten onderzoeken de wortels van de wetenschappelijke geschiedschrijving en debatten over de aard van de geesteswetenschappen. Zij verdiepen zich in historiografische en geschiedfilosofische teksten en verwerven inzicht in historiografische ontwikkelingen, methodologische rijkdom en het denken over geschiedenis.
Studenten onderzoeken verschillende benaderingen die de geschiedwetenschap hebben gevormd en analyseren de bijbehorende methodes. Zij leren beargumenteren welke benaderingen passen bij hun eigen opvattingen over geschiedschrijving en verwerven inzicht in historiografische ontwikkelingen, methodologische rijkdom en het denken over geschiedenis.
Studenten leren historiografie en primaire bronnen te verbinden door zelfstandig onderzoek te ontwerpen en uit te voeren. Zij analyseren, ordenen en interpreteren primair materiaal uit diverse archieven en combineren dit met historiografische literatuur in een onderzoeksgericht werkstuk.
Studenten leren richtinggevende begrippen toepassen in historisch onderzoek. Zij kiezen een concept binnen hun thematische werkgroep, passen dit toe in bronnen- of historiografisch onderzoek en leren hun bevindingen overtuigend presenteren in schriftelijke vorm.
Studenten lezen zelfstandig historische monografieën en bundels en leren deze kritisch te beoordelen in het licht van historiografische ontwikkelingen. Zij tonen inzicht in de meerwaarde, beperkingen en positionering van historische studies binnen de ontwikkeling van het vakgebied.
In het tweede en derde jaar van de opleiding heb je 42 studiepunten (EC) om naar eigen inzicht in te vullen. Hiervoor heb je meerdere opties.
In principe kun je elk vak als keuzevak volgen. Dat kunnen vakken zijn van de Faculteit der Geesteswetenschappen, een andere faculteit of zelfs van een andere universiteit. De meeste opleidingen bieden aparte keuzevakken aan.
Een minor is een samenhangend onderwijsprogramma van 30 EC. Een minor is niet verplicht, maar kan een goede voorbereiding zijn op een master of een bepaald beroep. Een minor kun je beschouwen als een mini-opleiding, een intensieve kennismaking met aan ander vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan filosofie, cultural analysis, en East European Studies, maar ook aan sociologie, politicologie en rechten.
Het is mogelijk tijdens de studie stage te lopen en een periode in het buitenland te studeren.
In de keuzeruimte kun je ook een stage volgen. Als universiteit in de hoofdstad onderhoudt de UvA contacten met een rijk scala aan culturele instellingen, archiefinstellingen, maar ook redacties en musea. Een stage biedt je een uitstekende mogelijkheid om je verworven kennis, inzichten en vaardigheden in de praktijk te brengen en te onderzoeken of een bepaald type beroep bij je past. Je kunt als geschiedenisstudent stage lopen 1) in het brede veld van kunst, cultuur, erfgoed en media, 2) op het terrein van overheid en ngo’s en, ten slotte, 3) in archief- en onderzoeksinstellingen als het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD), het Meertens Instituut en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG). De stagecoördinator van de opleiding helpt je bij het vinden van een geschikte stage.
Een verblijf aan een buitenlandse universiteit is een uitstekende manier om je blikveld te verruimen. De UvA beschikt over een uitstekend internationaal netwerk van universiteiten en neemt intensief deel aan internationale samenwerkings- en uitwisselingsprogramma’s. Hierdoor hebben studenten brede keuzemogelijkheden wanneer ze in het buitenland willen studeren. In het derde jaar biedt de opleiding Geschiedenis daarvoor apart ruimte in het studieprogramma, zodat je een halfjaar elders kunt studeren zonder studievertraging op te lopen.
Via het Erasmus-programma kun je een of twee semesters studeren aan universiteiten in een aantal landen binnen de Europese Unie (en een aantal niet EU-landen). De Faculteit der Geesteswetenschappen kan jaarlijks ongeveer tweehonderd studenten uitzenden en heeft contracten met een honderdtal universiteiten.
UvA-brede uitwisselingsprogramma's geven je de mogelijkheid een of twee semesters aan een universiteit buiten Europa te studeren. Veel studenten Geschiedenis gaan een semester in Duitsland, Frankrijk of Engeland studeren, maar je kunt bijvoorbeeld ook naar de Verenigde Staten of naar Australië.
Zoek je extra uitdaging? Dit kun je op verschillende manieren realiseren, bijvoorbeeld door te kiezen voor een tweede studie of door het honoursprogramma te volgen.
De Faculteit der Geesteswetenschappen biedt de mogelijkheid om bij twee verschillende bachelors een diploma te halen. Door middel van vrijstellingen kun je de twee diploma's halen met een lagere effectieve studielast. Een dubbele bachelor is bedoeld voor gemotiveerde studenten die extra uitdaging en/of een breder perspectief zoeken tijdens hun studie.
Studenten die naast het reguliere onderwijs een extra uitdaging zoeken, kunnen het honoursprogramma volgen.
Studenten die het honoursprogramma met succes afronden, krijgen hiervan een vermelding op het supplement van hun bachelordiploma.
Als bachelorstudent ben je zo'n 42 uur per week met de studie bezig. In het eerste studiejaar volg je zo'n 10 tot 15 uur college per week. De andere uren besteed je aan zelfstudie. Je zoekt en bestudeert materiaal in de bibliotheek, je bereidt je voor op colleges of tentamens of schrijft een werkstuk. In het tweede en derde jaar heb je minder college-uren, maar besteed je meer tijd aan werkstukken en onderzoek.
Je kunt deze bachelor ook in deeltijd studeren. Je volgt dan dezelfde vakken als de voltijdstudenten, maar je hebt minder vakken per studiejaar en je behaalt 30 EC per studiejaar (voltijdstudenten: 60 EC). Deeltijdstudenten ronden deze opleiding in zes jaar af. Net als voor voltijdstudenten geldt er een bindend studieadvies (BSA): in het eerste studiejaar moet je minimaal 24 EC behaald hebben om je opnieuw te kunnen inschrijven voor het tweede studiejaar. Het collegegeld voor een deeltijdopleiding ligt iets lager dan het tarief voor voltijdopleidingen, zie ook Collegegeld. Deeltijdstudenten hebben geen recht op studiefinanciering.