Heb je vragen? Ga naar de veelgestelde vragen.
-
1. Check de deadlines
30 april: Inschrijving Studielink
1 mei: Verzoek tot toelating
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je vóór 1 mei je verzoek tot toelating indienen. Let erop dat je daarom uiterlijk 30 april je inschrijfverzoek in Studielink doet. (Zie punt 3. Schrijf je in via Studielink).
-
2. Check de toelatingseisen
De master Informatierecht is een selectieve master voor ambitieuze, getalenteerde studenten. Toelating geschiedt via een selectieprocedure.
De master Informatierecht is toegankelijk voor studenten met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.
Geen universitair juridisch bachelordiploma?
Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:
Wo
- PPLE/AUC-diploma met een ‘major in law’, in combinatie met het afgeronde civiel effectprogramma.
Hbo
- Diploma hbo-Rechten van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd.
- Diploma hbo-Rechten, gevolgd door het schakelprogramma (mét civiel effect) bij Schakelzone Recht.
Selectiecriteria
Kandidaten worden geselecteerd op basis van:
- cijferlijst en gemiddelde (eind)cijfer van de bachelorstudie;
- motivatiebrief: geef op maximaal één A4 aan waarom je deze master wilt volgen (hierbij wordt gelet op inhoud en schrijfvaardigheid);
- curriculum vitae.
In de motivatiebrief en/of curriculum vitae wordt gekeken naar aantoonbare affiniteit met een van de rechtsgebieden binnen informatierecht.
-
3. Schrijf je in via Studielink
Inschrijven voor een opleiding aan de Universiteit van Amsterdam gaat via Studielink. Je hebt hiervoor een DigiD nodig.
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je vóór 1 mei je verzoek tot toelating indienen. Let erop dat je daarom uiterlijk 30 april je inschrijfverzoek in Studielink doet.
Toelichting inschrijven Studielink
DigiD aanvragen
Het is aan te raden je DigiD ten minste drie weken voor de inschrijfdeadline van je opleiding aan te vragen en te activeren.Controle gegevens door Studielink
Studielink controleert de door jou ingevulde persoons- en vooropleidingsgegevens en stuurt ze naar de UvA. Als je gegevens niet (allemaal) automatisch geverifieerd kunnen worden, vraagt Studielink je om bepaalde documenten op te sturen naar de UvA-Studentenadministratie. Vermeld bij correspondentie je studentnummer. Als je dat nog niet hebt ontvangen, vermeld dan je volledige naam en geboortedatum op de documenten.Ook de UvA stuurt je mails over de status van je inschrijving zolang je inschrijving nog niet definitief is.
Nieuwe inschrijving toevoegen
Klik op 'Nieuwe inschrijving toevoegen'. Kies in het dropdownmenu voor de juiste opleiding. Wil je je voor meerdere studies inschrijven, dan moet je voor elke opleiding apart de inschrijfprocedure bij Studielink doorlopen. -
4. Activeer je UvAnetID
Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, krijg je een e-mail met je UvAnetID. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je in te schrijven bij de UvA.
-
5. Doe een verzoek tot toelating
Nadat je een inschrijfverzoek in Studielink hebt gedaan, ontvang je een e-mail met je UvA-studentnummer (UvAnetID). Daarna krijg je binnen 24 uur een uitnodiging per mail om een verzoek tot toelating te doen in ons aanmeldsysteem, MyInfo, mits dit voor jou van toepassing is. Je hebt je UvAnetID nodig om je inschrijving te vervolgen. Zodra je deze binnen hebt, heb je tot 1 mei om een verzoek tot toelating in te dienen.
Tijdens het indienen van je verzoek tot toelating, dien je de volgende documenten te uploaden:
- een gewaarmerkte kopie van je cijferlijst en je juridische wo-diploma (indien al behaald)
- een motivatiebrief: geef op maximaal één A4 aan waarom je deze master wilt volgen (hierbij wordt gelet op inhoud en schrijfvaardigheid);
- je Curriculum Vitae
NB: eventuele aanvullende documenten zullen niet meegewogen worden bij de beoordeling door de selectiecommissie.
-
6. Stuur de benodigde documenten op
Heb je een van de volgende juridische bachelors in Nederland behaald of ga je die vóór 1 september behalen? Dan hoef je geen diploma of cijferlijst aan te leveren:
- Bachelor Rechtsgeleerdheid (CROHO 50700)
- Bachelor Fiscaal Recht (CROHO 56827)
- Bachelor Notarieel Recht (CROHO 56828)
- Hbo-bachelor Rechten (CROHO 39205) van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd
Zodra je diploma is vastgelegd door je huidige universiteit en dit is doorgegeven aan DUO, krijgen wij dit automatisch door in ons systeem. Noodzakelijk is dat je vóór 1 september afstudeert.
Ook indien je het schakelprogramma aan de UvA hebt afgerond of wilt worden toegelaten op basis van je PPLE-diploma aan de UvA met een 'major in Law' in combinatie met het civiel-effect-schakelprogramma, hoef je geen documenten aan te leveren. De aanmelding via het online toelatingsformulier volstaat.
Documenten opsturen
Als je wilt worden toegelaten op basis van het UvA-schakelprogramma bij Schakelzone Recht van de Open Universiteit, dien je voor 1 september het volgende aan te leveren:
- een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het civiel effect-schakelprogramma bij Schakelzone Recht hebt afgerond; of
- een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het UvA-schakelprogramma zonder civiel effect bij Schakelzone Recht hebt afgerond.
Er zijn twee manieren waarop je die documenten naar ons op kunt sturen. Je kunt je universiteit vragen om ze te e-mailen naar toelating-fdr@uva.nl. Of je kunt gewaarmerkte hardcopies via de post naar ons opsturen. Een gewaarmerkte hardcopy is een kopie van je diploma of cijferlijst met een originele waarmerkstempel en een handtekening van de instelling die het document heeft afgegeven.
Je kunt de gewaarmerkte kopieën naar één van de onderstaande adressen sturen:
Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
Postbus 1030
1000 BA Amsterdam
Let op! Stuur aangetekende post naar:
Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
Valckenierstraat 59
1018 XE AmsterdamDocumenten kunnen ook worden ingeleverd bij de onderwijsbalie FdR op de 6e etage van gebouw REC A.
-
7. Wacht op uitslag toelatingsbesluit
Alle kandidaten krijgen uiterlijk 6 juni bericht of ze wel of niet zijn geselecteerd. Zodra je vervolgens aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een Bewijs van Toelating. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken op sis.uva.nl. Onder ‘Checklist Inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.
-
8. Meld je aan voor vakken
Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je vóór de start van het semester (voor start september in juni, voor de start van februari in december). Hierover ontvang je bericht.
De aanmeldingsperiode voor het onderwijs is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldingsperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.
In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Ook voor verplichte vakken moet je je zelf aanmelden.
Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics.
-
9. Vraag je collegekaart aan
Een collegekaart is een persoonlijke kaart die je onder andere gebruikt als identificatie tijdens tentamens en bij het lenen van boeken. Je krijgt na je voorwaardelijke toelating meer informatie over het aanvragen van een collegekaart.
-
10. Betaal het collegegeld
Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.
-
11. Doe mee aan de opleidingsintroductie
Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. Wij bevelen je ten zeerste aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.
-
Is er een minimum cijfergemiddelde nodig voor toelating?
Voor deze master is geen minimum cijfergemiddelde nodig. Indien je een buitenlands diploma hebt, is het in sommige gevallen wel nodig om een minimum cijfergemiddelde op het diploma te hebben.
-
Wat is de uiterste inschrijfdatum voor deze master?
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je vóór 1 mei je verzoek tot toelating indienen. Let erop dat je daarom uiterlijk 30 april je inschrijfverzoek in Studielink doet.
-
Hoe ziet de selectieprocedure voor deze master eruit?
Kandidaten worden geselecteerd op basis van:
- cijferlijst en gemiddelde (eind)cijfer van de bachelorstudie
- motivatiebrief: geef op maximaal één A4 aan waarom je deze master wilt volgen (hierbij wordt gelet op inhoud en schrijfvaardigheid)
- curriculum vitae
In de motivatiebrief en/of curriculum vitae wordt gekeken naar aantoonbare affiniteit met een van de rechtsgebieden binnen informatierecht.