Heb je vragen? Ga naar de veelgestelde vragen.
Let op: Voor visumplichtige studenten met een niet-Nederlandse nationaliteit en buitenlandse studenten die zich willen aanmelden voor huisvesting via de UvA geldt de deadline van 1 april.
Let op: Voor visumplichtige studenten met een niet-Nederlandse nationaliteit en buitenlandse studenten die zich willen aanmelden voor huisvesting via de UvA geldt de deadline van 1 oktober.
Je bent direct toelaatbaar tot de master Privaatrechtelijke rechtspraktijk met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.
Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:
Heb je een niet-Nederlandse vooropleiding? Neem dan contact op met het Admissions Office.
Om toegelaten te worden op basis van een buitenlands diploma, heb je een Diploma Staatsexamen Nederlands als tweede taal (Nt2) nodig als bewijs van taalvaardigheid.
Inschrijven voor een opleiding aan de Universiteit van Amsterdam gaat via Studielink. Je hebt hiervoor een DigiD nodig.
Wil je starten in september? Zorg dat je voor 1 juni je inschrijfverzoek in Studielink hebt ingediend.
Wil je starten in februari? Zorg dat je voor 1 december je inschrijfverzoek in Studielink hebt ingediend.
In Studielink kun je je niet inschrijven voor een traject; je schrijft je in voor de (overkoepelende) master Privaatrecht. In een later stadium in Studielink kun je aangeven voor welke track je je in wilt schrijven.
Het is aan te raden je DigiD ten minste drie weken voor de inschrijfdeadline van je opleiding aan te vragen en te activeren.
Studielink controleert de door jou ingevulde persoons- en vooropleidingsgegevens en stuurt ze naar de UvA. Als je gegevens niet (allemaal) automatisch geverifieerd kunnen worden, vraagt Studielink je om bepaalde documenten op te sturen naar de UvA-studentenadministratie. Vermeld bij correspondentie je studentnummer. Als je dat nog niet hebt ontvangen, vermeld dan je volledige naam en geboortedatum op de documenten.
Ook de UvA stuurt je mails over de status van je inschrijving zolang je inschrijving nog niet definitief is.
Om je in te schrijven voor een opleiding, klik je op 'Nieuwe inschrijving toevoegen'. Kies in het dropdownmenu voor de juiste opleiding. Wil je je voor meerdere studies inschrijven, dan moet je voor elke opleiding apart de inschrijfprocedure bij Studielink doorlopen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, krijg je een e-mail met je persoonlijke UvAnetID. Dit is ook je studentnummer en inlognaam. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je inschrijving aan de UvA te vervolgen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, ontvang je een e-mail met je UvAnetID. Daarna krijg je binnen 24 uur een uitnodiging per mail om een verzoek tot toelating te doen via ons aanmeldsysteem, MyInfo, mits dit op jou van toepassing is. Indien je (voorwaardelijk) bent toegelaten, verzoeken we je om je deelname aan de master te bevestigen in MyInfo.
Let op: Je hoeft geen verzoek tot toelating te doen als je wordt toegelaten op basis van 1 van de volgende afgeronde bachelordiploma’s (of indien je 1 van onderstaande bachelors afrondt vóór 1 september/1 februari):
Bachelor Rechtsgeleerdheid (croho 50700)
Bachelor Fiscaal Recht (croho 56827)
Bachelor Notarieel Recht (croho 56828)
Indien je in MyInfo een verzoek tot toelating hebt moeten doen via het online toelatingsformulier, moet je in sommige gevallen een diploma en cijferlijst aanleveren.
Heb je een van de volgende juridische bachelors in Nederland behaald of ga je die vóór 1 september (of 1 februari) behalen? Dan hoef je geen diploma of cijferlijst aan te leveren:
Bachelor Rechtsgeleerdheid (CROHO 50700)
Bachelor Fiscaal Recht (CROHO 56827)
Bachelor Notarieel Recht (CROHO 56828)
Hbo-bachelor Rechten (CROHO 39205) van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd
Zodra je diploma is vastgelegd door je huidige universiteit en dit is doorgegeven aan DUO, krijgen wij dit automatisch door in ons systeem. Noodzakelijk is wel dat je vóór 1 september (of 1 februari) afstudeert.
Ook in de volgende gevallen hoef je geen diploma of cijferlijst aan te leveren en volstaat de aanmelding via het online toelatingsformulier in MyInfo:
Als je het schakelprogramma aan de UvA hebt afgerond;
Als je wilt worden toegelaten op basis van je PPLE-diploma aan de UvA met een 'major in Law' in combinatie met het civiel effectschakelprogramma.
Als je wilt worden toegelaten op basis van het UvA-schakelprogramma bij Schakelzone Recht van de Open Universiteit, dien je voor 1 september (of 1 februari) het volgende aan te leveren:
een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het civiel effect-schakelprogramma bij Schakelzone Recht hebt afgerond; of
een gecertificeerd bewijs (inclusief cijferlijst) dat je het UvA-schakelprogramma zonder civiel effect bij Schakelzone Recht hebt afgerond.
Er zijn twee manieren waarop je de benodigde documenten naar ons op kunt sturen:
Je kunt de gewaarmerkte kopieën naar 1 van de onderstaande adressen sturen:
Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
Postbus 1030
1000 BA Amsterdam
Let op! Stuur aangetekende post naar:
Bureau Toelating van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
Valckenierstraat 59
1018 XE Amsterdam
Je kunt documenten ook inleveren bij de Onderwijsbalie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid op de 6e etage van gebouw REC A.
Zodra je aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een Bewijs van Toelating. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken via sis.uva.nl. Onder ‘Checklist inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.
Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je vóór de start van het semester (voor start september in juni, voor de start van februari in december). Meer informatie over de vakaanmelding volgt per mail.
De vakaanmeldperiode is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je namelijk niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.
In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Voor alle vakken, dus ook voor verplichte vakken, moet je jezelf aanmelden.
Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics.
Na je voorwaardelijke toelating krijg je meer informatie over het aanvragen van een collegekaart. Je collegekaart is een persoonlijke kaart waarmee je je legitimeert, boeken leent, toegang krijgt tot fietsenstallingen en parkeergarages en betaalt.
Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.
Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en maakt alvast kennis met je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. De opleidingsintroductie is belangrijk voor een succesvolle start van je studie, en wij raden je dan ook van harte aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.
Ja, je kunt alvast in september met de master beginnen, ook al heb je officieel je bachelor nog niet behaald. De voorwaarde hiervoor is dat de uiteindelijke afstudeerdatum van je bachelor wel vóór 1 september ligt en dit vóór 1 oktober is verwerkt.
Voor de februari-instroom geldt dit ook. Je kunt alvast in februari met de master beginnen, ook al heb je officieel je bachelor nog niet behaald. De voorwaarde is wel, dat de uiteindelijk afstudeerdatum vóór 1 februari ligt en dit vóór 1 maart is verwerkt.
Je kunt je m.b.t. de september-instroom formeel nog tot 1 september aanmelden, maar we adviseren de deadline van 1 juni, zodat je je op tijd hebt aangemeld voor de vakaanmelding die in juni plaatsvindt. Als je je laat aanmeldt is deelname aan de gewenste vakken namelijk niet gegarandeerd.
Voor de februari-instroom geldt dat de adviesdeadline 1 december is, in december vindt namelijk de vakaanmelding plaats. Ook hier geldt: bij laat aanmelden is deelname aan de gewenste vakken niet gegarandeerd.
Voor deze master is geen minimum cijfergemiddelde nodig. Indien je een buitenlands diploma hebt, is het in sommige gevallen wel nodig om een minimum cijfergemiddelde op het diploma te hebben.