Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Doorloop alle onderstaande stappen om je in te schrijven voor de opleiding.

  • 1. Check de deadlines

    Beginnen in september
    Als je in september met je master wilt beginnen, kun je een verzoek tot toelating indienen tussen 10 oktober en 1 augustus. We bevelen het echter zeer aan om je vóór 1 juli aan te melden, zodat je je op tijd kunt aanmelden voor vakken, medio juli.

    Gevraagde gecertificeerde documenten dienen uiterlijk 23 augustus aangeleverd te zijn.

    Wil je worden toegelaten op basis van een buitenlandse vooropleiding, doe dan je verzoek tot toelating vóór 1 april.

    Beginnen in februari
    Als je in februari wilt beginnen, kun je tussen 1 mei en 31 december een verzoek tot toelating indienen. (NB: instromen in februari is niet bij alle opleidingen mogelijk.)

    Gevraagde gecertificeerde documenten dienen uiterlijk 24 januari aangeleverd te zijn.

    Wil je worden toegelaten op basis van een buitenlandse vooropleiding, doe dan je verzoek tot toelating vóór 1 oktober.

  • 2. Check de toelatingseisen

    Direct toegankelijk met een universitair juridisch bachelordiploma

    De opleiding Internationaal en Europees belastingrecht is direct toegankelijk voor studenten met een universitair juridisch bachelordiploma behaald aan een Nederlandse universiteit.

    Houd er rekening mee dat als je een bachelor Fiscaal recht (of een bachelor Rechtsgeleerdheid met keuzevakken op het gebied van fiscaal recht, of een minor Fiscaal recht) aan een andere universiteit dan de UvA hebt behaald, er een overlap in het programma kan bestaan. In de meeste gevallen is er geen mogelijkheid om hiervoor vrijstelling te krijgen. Kijk voor meer informatie op deze pagina. 

    Geen universitair juridisch bachelordiploma?

    Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:

    Wo

    • Niet-juridisch wo-bachelordiploma, in combinatie met het afgeronde schakelprogramma voor de master Fiscaal recht.
    • PPLE-diploma met een 'major in law', in combinatie met het afgeronde civiel-effect-schakelprogramma.

    Schakelprogramma's na niet-juridische wo-bachelors

    Meer over het civiel-effect-schakelprogramma

    Hbo

    • Diploma hbo-Rechten van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd.
    • Diploma hbo-Rechten, gevolgd door het schakelprogramma (mét of zonder civiel effect) bij Schakelzone Recht.
    • Hbo-bachelordiploma van een opleiding met een juridische component, gevolgd door het afgeronde schakelprogramma Fiscaal recht (zonder civiel effect) bij Schakelzone Recht.

    Schakelprogramma's voor hbo-afgestudeerden

    Heb je een niet-Nederlandse vooropleiding, neem dan contact op met het Admissions Office.

  • 3. Schrijf je in via Studielink

    Inschrijven voor een opleiding aan de Universiteit van Amsterdam gaat via Studielink. Je hebt hiervoor een DigiD nodig.

    Studielink

    Starten in september: We bevelen het zeer aan om je vóór 1 juli in te schrijven, zodat je je tijdig kunt aanmelden voor vakken, medio juli.
    Starten in februari: We bevelen het zeer aan om je vóór 1 december in te schrijven, zodat je je tijdig kunt aanmelden voor vakken in december.

    Toelichting inschrijven Studielink

    Schrijf je in voor Fiscaal recht
    In Studielink kun je je niet inschrijven voor een traject; je schrijft je in voor de (overkoepelende) master Fiscaal recht.

    DigiD aanvragen
    Het is aan te raden je DigiD ten minste drie weken voor de inschrijfdeadline van je opleiding aan te vragen en te activeren.

    Controle gegevens door Studielink
    Studielink controleert de door jou ingevulde persoons- en vooropleidingsgegevens en stuurt ze naar de UvA. Als je gegevens niet (allemaal) automatisch geverifieerd kunnen worden, vraagt Studielink je om bepaalde documenten op te sturen naar de UvA-Studentenadministratie. Vermeld bij correspondentie je studentnummer. Als je dat nog niet hebt ontvangen, vermeld dan je volledige naam en geboortedatum op de documenten.

    Ook de UvA stuurt je mails over de status van je inschrijving zolang je inschrijving nog niet definitief is.

    Nieuwe inschrijving toevoegen
    Klik op 'Nieuwe inschrijving toevoegen'. Kies in het dropdownmenu voor de juiste opleiding. Wil je je voor meerdere studies inschrijven, dan moet je voor elke opleiding apart de inschrijfprocedure bij Studielink doorlopen.

    Studielink

  • 4. Activeer je UvAnetID

    Nadat je je hebt ingeschreven in Studielink, krijg je een e-mail met je UvAnetID. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je in te schrijven bij de UvA.

  • 6. Stuur de benodigde documenten op

    Heb je een van de volgende juridische bachelors in Nederland behaald of ga je die voor 1 september of 1 februari behalen, dan hoef je  geen diploma of cijferlijst aan te leveren:

    • Bachelor Rechtsgeleerdheid (croho 50700)
    • Bachelor Fiscaal Recht (croho 56827)
    • Bachelor Notarieel Recht (croho 56828)

    Dit geldt ook indien je het schakelprogramma aan de UvA hebt afgerond of wilt worden toegelaten op basis van je PPLE-diploma aan de UvA met een 'major in Law' in combinatie met het civiel-effect-schakelprogramma. De aanmelding via het online formulier volstaat.

    Documenten opsturen

    Indien je wilt worden toegelaten op basis van een hbo-diploma, dien je voor de deadline (zie stap 1) het volgende aan te leveren:

    • Een gecertificeerde kopie van je HBO rechten diploma van de Hogeschool van Amsterdam, mits daarbinnen het wetenschappelijk excellentieprogramma is gevolgd.
    • Een gecertificeerde kopie van je HBO rechten diploma inclusief een bewijs dat je het civiel-effect schakelprogramma bij Schakelzone Recht hebt afgerond; of
    • Een gecertificeerde kopie van je HBO bachelor diploma (van een opleiding met een juridisch component, inclusief het bewijs dat je het schakelprogramma Arbeidsrecht bij Schakelzone Recht hebt afgerond

    Je kunt de gevraagde documenten opsturen naar onderstaand adres. De documenten moeten gewaarmerkt zijn, dat wil zeggen voorzien van het originele stempel en handtekening van je universiteit of een notaris. Fotokopieën of scans zijn niet geldig. Als je documenten opstuurt, vermeld dan altijd je UvA-studentnummer.

    Admissions Office, Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
    Postbus 1030
    1000 BA Amsterdam

    Indien je de documenten aangetekend wilt versturen, kan dit naar:

    Admissions Office, Faculteit der Rechtsgeleerdheid (kamer A6.01a)
    Valckenierstraat 59
    1018 XE Amsterdam

    Documenten kunnen ook worden ingeleverd bij de Onderwijsbalie.

  • 7. Wacht op uitslag toelatingsbesluit

    Zodra je aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een Bewijs van Toelating. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief.

  • 8. Meld je aan voor vakken

    Begin juli of december
    Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken verloopt via de planner in de vakaanmeldapplicatie en je UvAnetID. Dit kan vanaf ongeveer begin juli (voor de februari-instroom begin december).

    De aanmeldingsperiode voor het onderwijs is kort en de deadlines (te vinden op de studentensite) zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldingsperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.

    In de UvA Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Ook voor verplichte vakken moet je je zelf aanmelden.

  • 9. Vraag je collegekaart aan

    Een collegekaart is een persoonlijke kaart die je onder andere gebruikt als identificatie tijdens tentamens en bij het lenen van boeken. Je krijgt na je voorwaardelijke toelating meer informatie over het aanvragen van een collegekaart.