Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties. Bij artikelen die achter een betaalmuur zitten, geven we indien mogelijk ook de LexisNexis link. Hiermee is het artikel tot 100 dagen na publicatie terug te lezen in deze media-database. Let op: LexisNexis is alleen toegankelijk via het vaste UvA netwerk of na inloggen hierop via de UvA VPN.

Philippe Bouyer in het FD over QuiX Quantum

Dagblad FD heeft een artikel over het Nederlandse bedrijf QuiX Quantum, een nog relatief kleine onderneming die een quantumcomputer wil bouwen. Tot nu toe heeft het bedrijf binnen Nederland nog relatief weinig subsidie en investeringen weten op te halen; subsidies gaan hier vooral naar ontwikkelaars van subonderdelen van quantumcomputers. Een aantal expert komen aan het woord over het nieuwe bedrijf, waaronder Philippe Bouyer (UvA-IoP).

John van de Wetering bij Folia over de nieuwe master Quantum Computing Science

Onlangs werd bekend gemaakt dat na de zomer de nieuwe masteropleiding Quantum Computing Science van start gaat aan de UvA FNWI. Universiteitsblad Folia sprak met programmadirecteur John van de Wetering over de ins en outs rondom deze nieuwe master.

Innovation Origins over het project rondom explainable AI

Giovanni Cinà en Sandro Pezzelle (beide UvA-ILLC) werken aan een methode om de ‘black box’ van AI modellen te doorgronden en de modellen zo transparanter te maken. Vakmedium Innovation Origins nam een nieuwsbericht over hun werk over.

Media-aandacht voor risico botsingen met windmolens tijdens nachtelijke vogeltrek

Onderzoekers van UvA-IBED hebben zes jaar lang met behulp van onder meer radar de nachtelijke routes en vlieghoogte van trekvogels in Noord-Holland in kaart gebracht. Bart Hoekstra vertelt bij diverse media over dit onderzoek en wat het duidelijk maakt over het risico van windmolens op de hotspot-locaties.